500 gymnasielærere sender kaffe til Corydon

Der er kilovis af kaffe på vej til finansministeren fra landets gymnasielærere. De er provokerede over, at han vil »normalisere« deres arbejdsdag.

Merian Garde Gräs, Berlingske Nyhedsbureau
Foto: Erik Refner

Først væltede det ind med citronmåner til Dansk Folkeparti. Nu er det Finansministeriets tur til at få fordøjelig pakkepost.

- Klichéen er jo, at vi gymnasielærere er dovne og bare sidder og drikke en masse kaffe. Det kan godt være, at vi drikker meget kaffe, men det er jo fordi, vi bruger så meget tid på vores arbejde, for eksempel når vi sidder og retter opgaver om aftenen, siger gymnasielærer på Risskov Gymnasium Tine Vedel Eriksen, der er initiativtager til Facebook-arrangementet »Normaliseringsuge«.

Her lægger hun op til, at lærerne i denne uge skal sende kaffe til finansminister Bjarne Corydon (S), der har bebudet, at erhvervs- og gymnasielærernes arbejdstid skal »normaliseres« i den nye overenskomst for statsansatte.

- Det må jo betyde, at vi ikke har haft en normal arbejdstid før, eller at vi på en måde har arbejdet for lidt eller for dårligt. Det kan jeg overhovedet ikke genkende, og det bliver jeg dybt provokeret af, siger Tine Vedel Eriksen, der selv underviser i dansk og engelsk, er studievejleder og skriver en undervisningsbog ved siden af sit arbejde.

Læs mere: Gymnasielærere: Overarbejde kan skabe 500 nye job

Ved forhandlingerne om den nye overenskomst vil finansministeren blandt andet sætte tallet af undervisningstimer op, ni timer er ikke nok, mener han. Desuden skal ældre lærere arbejde noget mere - det skal være slut med, at gymnasielærere over 60 år får fire ugers ekstra, betalt frihed.

- Men hvordan kan man forhandle, når den ene part kalder den anden part unormal?, spørger Tine Vedel Eriksen, der ellers er åben over for at forbedre undervisning og arbejdstid.

Knap 500 lærere er i skrivende stund tilmeldt kaffeaktionen i Facebook-gruppen »Normaliseringsuge«, og Tine Vedel Eriksen har netop sendt sin første pakke kaffe af sted, der lander på ministerens bord tirsdag morgen.

- Corydons tilgang er, at vi klynker og er forkælede, og den køber vi ikke. Tværtimod glæder vi os da til at blive normaliseret, så vi kan komme ned på 37 timer. Vi regner i den forbindelse med at få kaffe tilovers, når vi nu skal til at slappe noget mere af. Og det er den kaffe, vi sender til Corydon nu, siger hun.

Læs mere: Kritik: Gymnasielærere underviser for lidt

Finansministeren glæder sig over pakkeposten.

- Det er da venligt af de mange engagerede og dygtige gymnasielærere at forsyne mig med kaffe, så jeg har lageret fuld til de hårde overenskomstforhandlinger, der venter. Jeg ser frem til nogle konstruktive forhandlinger, men jeg har ikke yderligere kommentarer til gymnasielærernes udmelding her midt under de igangværende overenskomstforhandlinger, skriver han i en mail til Berlingske Nyhedsbureau.

Overenskomsten for de statsansatte skal forhandles på plads - sammen med overenskomsten for de offentligt ansatte i kommuner og regioner - i foråret 2013.

Kommentarer

Om det forsømte forår.

Tab og vind med samme sind, her hjælper kun bønner, uden morgensang ingen gymnastikhøjskole, men går skoleåret fra april til april, så er der ingen elever, der har høfeber ved en eksamen.

virkeligheden er hårdere end den som fremstilles her

lærerne arbejdsuge er meget tungt og deres ferie meget kort.
de skal skrive om hver eleve ved slutning af årtet og der er tale om flere hundrede af dem, og en del af ferien bruges til forberedelse af nøæste skole år. som regel begynder lærerne at møde op 2 uge inden ferie officiel afslutningen for at forberede næste skole år.
og selv forbereder de sig inden da.
så de officielle ferier er ike på 2 måneder men på 1 månede.
dertil kommer at udover lang arbejdsdage så skal de også arbejde hjemmefra og i weekender, ofg står til rådighed for elever og skoleledelse konstant også hjemmefra.
Steiner skoler er ingen undtagelse, tværtimod.
jeg kender privat en lærer fra steiner skole og en rektor, og kan fortælle at ingen almindelig dansk med almindelig normale arbejdstid fra 8-9 til 15 vil foretrække at arbejde som lærer!
de vil blive sindsyge af det!
du er ligesågodt som aldrig fri!
der er en masse arebjdstimer som bliver aldrig betalt ved lønene men som lærerne sakl udføre for ellers vil tingerne ikke hænge sammen.
så istedet for at dskuter hbor lidt de officiel arebjder, skulle corydon selv kommer i en skole og følger en lærer arbejdsuge på stedet så at han får en konkret reference at arbejde udfra.
en direktør i en koncern har langt mere afslappende dage end en lærer. Men lønen er af modsat størelsen.

Atypiske eksempler

Det er godt nok et gammelt eksempel fra min gymnasietid for 50 år siden, men gad vide om ikke noget lignende forekommer i dag.

På den matematiske linje havde jeg en smule tysk i 1. og 2. g.
Vi var en ganske lille klasse, vist 5-6 elever.
Undervisningen foregik udelukkende ved at vi på skift først læste et afsnit op på tysk fra en roman og derpå oversatte det.
Vi afleverede aldrig skriftlige opgaver.
Læreren kan umuligt have haft nogen som helst forberedelse til vores tysktimer.

Når der er overenskomstforhandlinger, er det typisk de lærere, som bruger mest tid på forberedelse, som holdes frem.
Her er så et ekempel på det modsatte.

du tager fejl

nu m dage der er typiske 40 elever per hold. og det er sådan siden 90'erne.
der er en masdse hjemmearbejde, hver eneste dag for hver fag som skal rettes af læreren.
dvs 160 elever arbejde som skal rette af læreren per dag..
det kræver forberedelese, der er også lærer møde, før og efter, og for mange fager er arbejdsuge enormt trængt og hårdt.

Det har aldrig været ni timer

Tallet ni timer er så groft og så åbenlyst manipuleret, at man slet ikke forstår, hvordan journalister kan finde på at gå videre med det.

De hårdtarbejdende gymnasielærer

Kære Tine Vedel Eriksen (og alle andre gymnasielærere i Danmark)

Lad os lige bare for sjov stille et lille regnestykke op:

Jeg vil gerne have at der ses bort fra decimaler da dette er lavet på baggrund af simpel hovedregning:

Der ses bort fra helligdage da både vi andre og gymnasielærerne har dem må det formodes :-)

Normal ansat:
Antal arbejdstimer pr år: 7,4 timer * 21 (gns arbejdsdage pr måned) * 12 = 1864 - 25 feriedage * 7,4 = 1679 pr År.

Vi formoder at gymnasielæreren også arbejder 1679 timer på året hvor så der er inkluderet 5 uger ferie.

Fra de 1679 timer kan gymnasielæreren så trække:

Den 6 ugers lange sommerferie går lige op med den samlede antal ferie på nær 1 uge i forhold til det i funktionærloven fastsatte 5 uger (Jeg ved godt at mange har 5 feriefridage ud over det)

1 uges sommerferie = 37 timer
1 uges vinterferie = 37 timer
1 uges efterårsferie = 37 timer
1 uges juleferie = 37 timer
3 dages påskeferie = 22,2 timer

Totalt antal ekstra gymnasielærer ferietimer = 170,2 timer

Bliver dette delt ud på dage er det svarende til: 23 dages ekstra ferie, som er et par dage mere end en normal måneds arbejdsdage.

Jeg erkender at det er meget forsimplet regnestykke og det kan tænkes der er slåfejl. Men pointen er ok hvis du spørger mig. Kan godt forstå gymnasielærerne syntes at Coredon skal have kaffe så han kan holde sig vågen til at arbejde en hel måned mere end de danske gymnasielærer.

Hilsen
Christian

Korrekt og forkert på samme tid

Du rammer næsten rigtigt at en gymnasielærer skal arbejde 1680 timer om året ... så langt så godt.
Men resten har intet med virkeligheden at gøre. En gymnasielærer har aldrig en "normal arbejdsuge" på 37 timer, men optjener i løbet af året arbejdstimer ved at udføre konkret definerede arbejdsopgaver (undervisning, forberedelse, opgaveretning, møder, efteruddannelse osv). Noget af det arbejde ligger i skoleferierne, men lærere arbejder nok normalt ikke helt så meget i skoleferierne, men må så til gengæld indhente timerne ved at arbejde typisk 40-45 timer om ugen i skoleåret. Evt. overskud eller underskud i ift. de 1680 timer reguleres enten i det efterfølgende år eller via lønnen. Det eneste tidspunkt en gymnasielærer har rigtig ferie (dvs. hvor man ikke kan tildeles arbejdsopgaver af rektor) er 5 uger midt i sommerferien. Så gymnasielærere arbejder i gennemsnit præcis lige så meget som en "normal" lønmodtager: 7,4 timer/dag * 21 dage/md i snit * 12 md minus 5 ugers ferie.

Du tager fejl

Din beregning er faktuelt forkert.
Der er allerede fratruket ferie inden når man angiver de 1680 timer. Det skriver du vist også.
Men de 1680 timer er reelt arbejde, hvor der ikke skal fratrækkes ferie o. lign.
Du er velkommen til at se mit regnskab over de 1680 timer. Det er ret nøje beskrevet, hvilke arbejdsopgaver, de går til (det beklager rektorerne så omvendt, at de er). De 1680 timer skal ganske vist presses ind i arbejdsperioderne. Det bliver de så også med ca. 43 timer pr. uge. Hvis du kendte en gymnasielærer, ville du måske også vide, at vedkommende arbejder i en stor der af de såkaldte ferier.
Så du får røde streger fra denne matematiklærer. Det er ikke bestået.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden