Alle børn har krav på en reel chance

Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Foto: Steen Brogaard/Folketinget

Pelle larmer lidt for meget, fordi han har det svært derhjemme. Esther derimod siger aldrig noget, fordi hun ikke tør, og Aisha har helt opgivet at følge med i dansk, fordi hendes sprogkundskaber halter. Helt almindelige børn – og helt almindelige udfordringer i moderne skoleklasser. Men udfordringer, som vi skal tage hånd om, så Pelle, Esther og Aisha får de samme muligheder som deres klassekammerater for en uddannelse, et arbejde – for et godt liv fyldt med muligheder.

Netop derfor vil regeringen gøre det muligt for folkeskolerne at få to voksne i klasserne – særligt i dansk og matematik. Og det, mener jeg, vil skabe rammerne for, at også de svage elever bliver inddraget og ikke forlader skolen uden at kunne læse og regne – som hver sjette elev ulykkeligvis gør i dag.

Erfaringerne fra lignende ordninger har været rigtig gode. Ministeriet for Børn og Undervisning lavede sidste år en evaluering, der netop viser, at forsøg med undervisningsassistenter og lektiehjælpstilbud får de svageste elever med. Undervisningsassistenten giver nemlig en ekstra voksenkontakt, som netop den gruppe har behov for. Men det kommer også resten af klassen til gavn. Undervisningsassistenterne yder omsorg, hjælper børnene med at opbygge relationer og løser konflikter – så trivslen får muligheder for at vokse i hele klassen. Også lærernes arbejdsmiljø bliver bedre, fordi de får mulighed for at fokusere på deres kernekompetencer - nemlig undervisningen.

Det er i de første klasser i dansk og matematik, at fundamentet til at lære om de store tænkere og naturlovene grundlægges – derfor er det så fundamentalt, at vi sikrer de mindste gode rammer for læring. Hvis dansk eller matematikkundskaberne halter, så bliver det sværere at forstå kemiske formler eller læse samfundsfagslektierne.

Derfor vil vi sørge for, at alle elever får mulighed for at komme godt fra start. Det er en del af formålet i udspillet til en ny folkeskolereform. Ud over flere dansk og matematiktimer lægger reformen nemlig op til, at eleverne skal have langt flere aktivitetstimer, der kombinerer teori og praksis, og det er de timer, der kan ombyttes til to-voksentimer, når der er et særligt behov. Beslutning om at sløjfe en aktivitetstime til fordel for en dansk eller matematik time med to vokse skal træffes i kommunerne, hvor man kender elevernes sammensætning og behov.

Udspillet vil også gavne de dygtigste elever, da de vil opleve, at der vil blive mere rum og tid til også at udfordre dem.

Timer med to voksne, flere timer i dansk og matematik og timer, der kobler teori og praksis. vil kunne gøre en markant forskel, så flere børn får en reel mulighed for at få et godt og udbytterigt skoleliv.

Alle børn har krav på en reel chance

Kommentarer

Om unge lærere som føl og støttelærere.

I 1970-72 deltog jeg på Vestergaardsskolen i Viby i et forsøg i dansk i 1. og 2. klasse, hvor vi var to lærere til stede i nogle timer; en dansklærer og en lærer i specialundervisning.

Vi tog en skolepult til to elever og afskærmede den med spånplader på de tre sider til 35-40 centimeters højde over bordpladen; pulten blev sat bagerst i klassen, hvorfra en lærer i specialundervisning kunne følge med i en klasseundervisning ved at se op over afskærmningen og samtidig gennemgå dagens lektie med en elev uden at forstyrre de øvrige i klassen.

Alle elever i klassen kom på skift til undervisning bag afskærmningen i 5-10 minutter; nogle elever kom sjældent; de der havde mest brug for det kom tit.

Efter de to skoleår kunne alle elever i klassen læse og ingen var sendt ud af klassen til en skolepsykologisk undersøgelse for at modtage specialundervisning i en læseklinik.

Ved en undervisning i en læseklinik kan det være et problem, at en elev vænner sig til konstant at have en voksen underviser ved sin side for at kunne lære noget; det kan gøre det vanskeligt for en elev at koncentrere sig og modtage en undervisning i en klasse.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden