Blå frygt for Femern-milliarder

V og K advarer om, at Danmark kan gå glip af EU-milliarder til Femern-forbindelsen og andre prestigeprojekter efter armlægningen om EUs budget. Finansministeren er mindre bekymret.

Foto: Skitse // PR

Den græske kong Pyrrhus var en af de mest succesrige hærførere i kampen mod romerne før Kristi fødsel. Men han led samtidig uerstattelige tab, hvorfor en Pyrrhus-sejr siden hen blev synonym for en meget dyrekøbt sejr.

Mere end 2.000 år senere frygter Venstre og de Konservative, at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) ender med en Pyrrhus-sejr efter EU-topmødet 22. og 23. november om EUs milliardbudget frem mod år 2020.

Den danske regering kæmper hårdt for at sikre sig en rabat på en milliard kroner på budgettet og har allerede gjort det klart, at man er klar til at nedlægge veto mod budgettet, hvis det danske krav ikke bliver efterkommet. Men både Venstre og de Konservative er bange for, at regeringen er så opsat på at få rabatten i hus, at den nedprioriterer kampen for infrastrukturmilliarder, der i sidste ende kan ende hos danske gigantprojekter som Femern Bælt-forbindelsen og vindmølleparken Kriegers Flak.

»Vi frygter, at det går ud over nogle af de projekter, som Danmark står til at få støtte til,« siger Venstres EU-ordfører, Lykke Friis.

Også de Konservatives EU-ordfører, Lene Espersen, er bekymret.

»Der er enorm meget kamp om EU-støttemidlerne. Derfor har vi en bekymring om, at det kan risikere at ramme os, når det er dér sparekniven rammer,« siger hun.

Femern-forbindelsen er med 1,9 mia. kroner delvist finansieret gennem investeringspuljen Connecting Europe Facility (CEF), som er en del af vækstkategorien på EUs budget. Kategorien er blevet beskåret med 135 mia. kr. under de hidtidige forhandlinger. En prioritering, der også giver anledning til rynkede bryn hos Dansk Industri (DI).

»Infrastrukturområdet er i fare for at blive den helt store taber i de her forhandlinger. Man kan ikke bare regne med, at Femern får den støtte, som der er lagt op til,« siger DIs europapolitiske chef, Sinne Backs Conan.

Ekspert: EU er ingen bananrepublik

Risikoen for at miste vigtig støtte til de danske prestigeprojekter hænger dog ikke direkte sammen med det danske krav om en rabat, vurderer EU-ekspert Peter Nedergaard fra Københavns Universitet.

»I så fald antyder man, at EU er en bananrepublik, hvor man straffer Danmark, fordi man vil have en rabat. Sådan er det ikke. EU er et retsstatsligt samfund, hvor sagsbehandlingen som regel foregår efter bogen på baggrund af, om man har et godt projekt eller et mindre godt projekt,« siger Peter Nedergaard.

Trods de kritiske toner fik regeringen i går et bredt mandat fra både V og K til sin politik om et stramt europæisk budget med besparelser på bl.a. landsbrugspolitikken, strukturfondene og EUs høje administrationsudgifter.

Finansminister Bjarne Corydon (S) ser ingen grund til at frygte for milliarderne til Femern-forbindelsen og Kriegers Flak.

»Man skal ikke forvente noget væsentligt nyt i forhold til de to problemstillinger,« siger Bjarne Corydon.

I EU-Kommissionens udspil til budgetforhandlingerne er der lagt op til, at Danmark skal betale et merbidrag på to mia. kr. frem til 2020. Dermed vil Danmark – trods milliard­rabatten – skulle betale mere til EU, end vi gør i dag. Men det vil ændre sig, når stats- og regeringscheferne sætter sig til forhandlingsbordet, forsikrer finansministeren.

»Det bliver ikke vedtaget med nogen form for realisme. Det tror jeg, at du kan regne med,« siger Bjarne Corydon.

Men vil du være tilfreds, hvis I kommer hjem fra forhandlingerne med en rabat på en milliard, men med et øget nettobidrag?

»Jeg tror, at man skal passe meget på det der med tilfredshed. Vi har et krav om en rabat. Det er et helt særligt spil at få den, for man kæmper alene for sine egne interesser, og så kæmper vi sammen med en række andre lande om at få lagt låg på udgifterne og bruge dem mere fornuftigt til forskning, det grønne, infrastruktur og energi,« siger Bjarne Corydon.

Blå frygt for Femern-milliarder

Kommentarer

Ren til grin den forbindles

Jeg forstår ikke man bygger en bro der glæder alle andre end dem der betaler. Hvis de virkelig vil bygge en bro byg den da et sted hvor vi selv for gavn af den. eks. Fyn til ALS, her vil vi slipper for en stor del af dentunge traffik fra Padborg mod fyn, Sjælland, og Sverige, der næst Kallundborg Jyllland, ville også være en super ider. Men femern er helt i skoaven.

Fehmarn-forbindelsen fortjener opbakning

Den brugerfinancierede Fehmarn-forbindelse er helt nødvendig. Vi skal have skabt en direkte vej- og jernbaneforbindelse mellem Norden og Tyskland.
Det gælder iøvrigt også en vestlig Jyllandskorridor. Altså en Hørvejsmotorvej som fortsætter ned gennem Vestsønderjylland til Heide, hvor den firesporede vej allerede er ført op fra Hamborg. Netop Hamborg er en flaskehals med Elbtunnellerne. Derfor skal der bygges en vestlig bro over Elben, så vi kan få gang i væksten.

Derfor må vi først bakke op om Fehmarn. Dernæst Hærvejsmotorvejen som en vestlig korridor fra Jylland til Europa

Medens kina snupper minedriften i Grønland

investerer Danmark i en tåbelig Femern forbindelse. Var det ikke en ide at danske investeringer går nordpå. Helst inden at Kina får ejerfornemmelser, som de ikke har hverken problemer eller samvittighed med.

Rolig drenge! - Dark horse - sværvægteren CCCC

De store europæiske entreprenørkonsortier kæmper om at få ordrer på det 41 milliarder kroner store Femern-tunnel-projekt. - Men - hvis det statsejede kinesiske entreprenørselskab China Communications Construction Company (CCCC) bliver lukket ind i et af de store europæiske entreprenørkonsortier, så kan prisen på byggeriet blive presset kraftigt ned.

Ifølge både brancherygter og en mail fra kinesiske CCCCs danske rådgiver, revisionsfirmaet KPMG, har statsselskabet Sund & Bælt A/S, som ejer Femern A/S, opfordret CCCC til at byde på byggeriet af Østersø-tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarten.

Det skaber uro blandt de etablerede konsortier, at sværvægteren CCCC ikke har opgivet at komme i betragtning til et af Europas hidtil største infrastrukturprojekter. CCCC er ikke kun en attraktiv og langsigtet partner, men det vil også betyde en lavere budpris.

Bygherren bag Femern-forbindelsen, det statslige Femern A/S, har imidlertid interesse i at få flest mulige bydere på banen, herunder CCCC, da det vil øge konkurrencen og give en lavdere pris.

Både i og uden for Kina - i Asien og Afrika - er CCCC yderst attraktiv for bygherrer. Sværvægteren fra Beijing falbyder sig med lave byggepriser på store vej-, bro-, tunnel- og havnebyggerier finansieret af billig kinesisk statskapital.

Det kinesiske entreprenørselskab CCCCs deltagelse i Femern-byggeriet kan imidlertid kun ske, hvis et af de europæiske konsortier optager CCCC som partner. (Sund & Bælt afviser dog kendskab til særlige opfordringer til CCCC.)

Det bedste projekt i årtier

Det er absolut glædeligt at denne forbindelse nu bliver bygget, det skulle have været gjort forlængst. Infrastrukturen, herunder gode og hurtige forbindelser mellem de danske øer samt forbindelserne til Tyskland og Sverige er en forudsætning for forsat udvikling og vækst til gavn for alle. Forbindelsen er lige så lidt skatteyderfinansieret som storebælts- og øresundsforbindelserne. Den bliver betalt af brugerne. Hvorfor skulle Danmark ikke kunne fastholde sit tilskud fra Eu, selvom vi får rabat? Andre og større lande får også rabat, og mig bekendt går det ikke ud over deres EU-tilskud. I øvrigt! Hvorfor skal vi høre jammer og klage, hvergang der iværksættes et projekt der rækker lidt ud over gadekærets snæversyn? Klagekorets melodunter var de samme, da storebæltsforbindelsen og øresundsforbindelsen blev bygget. Det er da vist gået meget godt, ja det har faktisk været en succes.

Fantastisk potentiale

Femern forbindelsen vil virkeliggøre dannelsen af en ny nord europæisk super region med over 10 millioner mennesker bestående af Øresunds Regionen og Hamborgs Region.
Jeg tror at det faktum er for abstrakt for de fleste mennesker at forestille sig - og politkerne gør ikke nok for at formidle dette potentiale - hvorfor man nu og her kommer til at fokusere på de økonomiske detaljer i projektet.

Femern forbindelsen er totalt overflødig

Politikernes næste forslag bliver nok en bro mellem Grønland, Færøerne og Skagen. Jeg rejser mellem Rødby - Puttgarden 4 gange om året, færgeforbindelsen er OK og en kørepause planlægger man blot. Færgebilletten er astronomisk høj, men jeg har ingen forventninger om at en fast forbindelse gør andet end at hæve prisen pg skatterne endnu mere.

Hvorfor skal danske borger betale for en forbindelse til svenske

Hvorfor skal Danmark indgå i byggeriet af Femern-forbindelse, da det tydeligt kun er Svenske og Norske firmaer der får gavn af den. Hvad om vi i stedet brugte energi og penge på at gøre kollektiv trafik til Århus og Ålborg elektrisk og hurtigere og støttede bustrafikken i de store byer til gavn for danske borgere der ikke har bil???

Drop Femeren, hvis ikke svenskerne og tyskerne ikke vil være med

Pokker skulle betale til EU for derefter at søge om at få pengene tilbage ? Min golfbane på Falster fik også hjælp, men det er da oldnordisk at sende penge til EU, der snupper 25% på slendrian for derefter at få 75% tilbage, ja og så skal vi sige tak og være glade for EU ?. Tving EU til at skære 10%, gerne med et veto, de har for høje lønninger og rejser mellem 2 byer - bare for sjov, måske fordi franskmændene har mindreværdskomplekser. Frankrig +2 milliarder i straf for at være håbløse og Danmark -2 milliarder for ikke at være til grin for egne penge.

Den største skandale i nyere tid

Femern forbindelsen er den største politiske skandale i nyere tid. Skatteyderne skal hælde milliarder i en overflødig forbindelse som danskerne ikke har nogen videre gavn af. Jeg opfordrer alle tænkende mennesker til at protestere mod dette vanvid. Hvis vi skal bruge penge på nye broer, så byg en bro fra Sjælland til Jylland som lander mellem Århus og Ålborg. Det vil spare samfundet for uhyre mængder af forurening og tabt arbejdstid, samt mindske antallet af trafikulykker, da man kan undgå flaskehalse i trafikken på denne måde.

Som en nødløsning har vores gale politikere lukket nødsporet på Vejlefjordbroen for at gøre plads til mere trafik...
EU-elskerne skulle have 24 timer til at pakke kufferten og så kan de tage til Bruxelles og blive der.

Århundredets fejlinvestering

Fehmern-forbindelsen er århundrederets fejlinvestering. De eneste der har ønsket den, er svenskerne og tyskerne da de har en interesse i en god trafikforbindelse disse to lande imellem. Til gengæld vil de ikke betale for den faste forbindelse. Det får de dumme danskere lov til. Til gengæld får Danmark trafikbelastningen, forureningen og udgifterne til slidtagen på vejnetten.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden