Danskerne vil øge undervisningstiden

Et flertal af danskerne vil have lærerne til at undervise mere og forberede sig mindre, viser ny måling.

Michala Rask Mikkelsen, Berlingske Nyhedsbureau
Arkivfoto. Foto: Jens Nørgaard Larsen

65 procent af de adspurgte danskere mener, at lærernes overenskomst bør ændres i retning af mere undervisning og mindre forberedelse, viser en ny Megafonmåling ifølge Politiken forud for næste torsdags indledende møde i forhandlingerne om en ny overenskomst mellem Danmarks Lærerforening og kommunerne.

Med befolkningens ønske om mere undervisningstid har lærerne pistolen for panden, vurderer arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.

- Danmarks Lærerforenings forhandlingsposition er i den grad svækket, og det vil nok gøre dem mere forligsvillige, fordi de godt kan se, at slaget givetvis er tabt på forhånd. Det er et kæmpe handikap, at man starter med at have folkeopinionen imod sig, siger Flemming Ibsen til avisen.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, finder målingen ubrugelig og vil ifølge Politiken ikke forholde sig direkte til, hvorvidt lærerne bør undervise mere.

- Vi kan fjerne en række af de funktioner, lærerne varetager. Når man er skolebibliotekar, læsevejleder, it-vejleder eller alle mulige andre ting, som kommunerne beder lærerne om, underviser lærerne mindre. Og det er et spørgsmål om prioritering, om man mener, at skolebiblioteket og læsevejledningen er vigtig - eller lærerne skal undervise mere, siger Anders Bondo Christensen og opfordrer regeringen til at blande sig uden om forhandlingerne om arbejdstid:

- Hvis regeringen begynder at finansiere en folkeskolereform med vores overenskomst, har man jo afmonteret forhandlingssystemet. Det vil være uhørt, hvis man laver lovgivning, der forudsætter en ændring i arbejdstidsaftalen.

Næstformand i Kommunernes Landsforening Erik Fabrin (V) er derimod godt tilfreds med målingen.

- Nu kan vi se, at borgerne har nøjagtig den samme opfattelse som os. Folkeskolen er ikke god nok. Produktet er ikke godt nok. Der skal tilføres mere undervisning. Og det kan man kun få, ved at lærerne tilbringer mere tid sammen med eleverne, siger Erik Fabrin til Politiken og fortsætter:

- Vi vil bruge så mange kræfter, vi kan, på at komme ud af den arbejdstidsaftale, som vi har. Det er simpelthen dokumenteret, at den aftale i sig selv er en barriere for højere kvalitet i folkeskolen.