De Radikales kampagne er et blik ind i fremtiden

Direkte politisk markedsføring er kommet for at blive, siger ekspert.

Op til det seneste folketingsvalg placerede Det Radikale Venstre uden folks vidende såkaldte cookies på tusindvis af computere. Med disse cookies kunne partiet følge brugerne af computerne rundt på nettet Foto: Keld Navntoft

Under sidste valgkamp brugte De Radikale såkaldt 'direct marketing', for at påvirke svingvælgere til at stemme på partiet.

Den form politisk kampagnevirksomhed er kommet for at blive, vurderer
Sigge Winther Nielsen, forsker i politisk marketing og politisk
psykologi ved Institut for Statskundskab på Købehavns Universitet.

- Hvis man følger den trend, der har været, med at kampagner-opskrifter rejser fra land til land, og at forskellige partier tager til USA og bliver inspireret og møder konsulenter for politiske kampagner, så smitter tendenserne selvfølgelig af. Det er en af grundene til, at det her kommer til Danmark. Det andet er, at der jo også er mange, der mener, at det virker, siger Sigge Winther Nielsen. Han understreger, at en selvfølgelig er en forudsætning, at partierne holder sig inden for de gældende love og regler på området.

Læs mere: Næste valgkamp bliver skræddersyet til dig

De Radikales direkte markedsføring skete ved, at firmaet Mindshare, som partiet havde hyret til opgaven, først identificerede mulige tvivlere udfra klik på partiets bannerannoncer på nettet. Derefter målrettede Mindshare De Radikales reklamer med bestemt fokus til bestemte vælgere, således at de hovedsageligt blev præsenteret for reklamer med budskaber, der handlede om problemstillinger, tvivlerne tidligere havde udvist interesse for jævnfør deres klik. Den fremgangsmåde har nu skabt debat.

Læs mere: Radikale overvågede vælgeres computere

Det har længe været en del af den politiske virkelighed i USA, at politiske partier henvender sig direkte til vælgere med skræddersyede budskaber, og det kommer vi også til at se i Danmark, selvom vi lige nu er langt bagefter, siger Sigge Winther Nielsen.

- Man skal tænke på, at alt den reklame, som vi alle sammen møder i alle andre sammenhænge, den bliver mere og mere sofistikeret, så hvis de politiske partier ikke opper sig, så bliver de bliver de jo en eller anden udørk, og deres markedsføring kommer til at stå som et fortidslevn, siger han.

Kan bringe udgifterne ned

Et eksempel, Sigge Winther Nielsen nævner, er, at den klassiske politiske annonce i en avis er en yderst dyr måde at ramme et bredt publikum - og tilmed med et meget bredt budskab. Ved at målrette annoncer til den enkelte vælger får partierne mere gennemslagskraft, og de kan samtidig bringe nogle af kampagneudgifterne ned.

I sidste uge beskrev Berlingske Politiko, hvordan både Venstre og Socialdemokraterne var i USA under den amerikanske valgkamp for at søge inspiration. I den forbindelse sagde Socialdemokraternes partisekretær, Lars Midtiby, at han gerne ville endnu tættere på de danske vælgere.

- Hvis der opstår muligheder, hvor teknikken gør det muligt at komme tættere på, så vil vi gøre det. Kampagner har større betydning, hvis budskabet er helt tæt på folk og deres hverdag, sagde partisekretæren.

Læs mere: R afviser ulovligt computer-snageri

Også Venstres partisekretær, Claus Søgaard-Richter, var i USA for at søge inspiration.

- Der er ingen tvivl om, at vi i de næste valgkampe vil fokusere endnu mere på direkte markedsføring, hvor budskaber bliver mere målrettede og skræddersyet, sagde Claus Søgaard-Richter.

Hos Sigge Winther Nielsen er der ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve mere direkte markedsføring fremover:

- Jeg er helt sikker på, at det bliver en del af den fremtidige kampagnevirkelighed.

Kommentarer

Usle radigale

Dette landsskadelige parti, burde forsvinde ud af Danmark, utrolig at 10% af befolkningen kan være så stokdøve, fjollede, at de kan stemme på dem

-

Klamt....

Det er vel muligt, at

dette rædselsesparti forsvinder fra tinge - ja, forhåbentlig!

Det er vel kun kommet for at blive, hvis det forbliver lovligt

Kom nu Bjørn Elmqvist, op på barrikaderne. Det er demokrati ikke et supermarked. Hvorfor skal vælgerne behandles som forbrugere, der bare skal acceptere direkt marketing. Hvad bliver det næste? Come on.. alle har ja til cookies, det kan da umuligt være rimeligt det er ensbetydende med ja til registrering af politiske holdninger.

Om en neutral stemmeseddel.

Ved valg af kandidater i Det Radikale Venstre er der brug for en neutral stemmeseddel i stedet for en stemmeseddel med en identificerbar underskrift.

Når en klasse i en skole vælger en ordstyrer og et elevråd, så skriver man navne på kandidater på en tavle og hver får sit bogstav.

På en neutral stemmeseddel er der yderst lodret en række bogstaver og øverst vandret en række tal; der sættes kryds ved kandidater i den rækkefølge, som en elev ønsker dem valgt; vælgere kan følge den neutrale optælling af afgivne stemmer ved et bord i lokalet.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden