»Der er forskel på at hente øl og hente brænde«

Skatteministeren tror ikke, at danskerne vil valfarte til den tyske grænse, når brænde herhjemme bliver dyrere som følge af en ny afgift. Helt forkert, siger Dansk Skovforening.

Merian Garde Gräs, Berlingske Nyhedsbureau Merian Garde Gräs, Berlingske Nyhedsbureau
Jeg tror nu nok, at de folk, der har en trailer at køre med, vil være mere optaget af at tage noget med, der ikke fylder så meget i forhold til prisen, siger skatteminister Holger K. Nielsen Foto: Andreas Beck

Med regeringens nye afgift på brænde kan det blive så dyrt at fyre op i brændeovnen, at det giver bedre mening at fyre op for motoren og drøne til Tyskland. Det frygter Dansk Skovforening, men skatteministeren maner til ro.

- Der er forskel på at hente øl og hente brænde, når man skal over grænsen. Jeg tror nu nok, at de folk, der har en trailer at køre med, vil være mere optaget af at tage noget med, der ikke fylder så meget i forhold til prisen, siger skatteminister Holger K. Nielsen (SF).

Tirsdag eftermiddag var han og klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) kaldt i samråd for at forklare regeringens varslede brændeafgift, den såkaldte forsyningssikkerhedsafgift, som er udskældt af især brændeindustrien herhjemme. Afgiften vil blive pålagt alle former for rumvarme.

- Der kan være et grænsehandelsproblem, men vi forventer, at det kan håndteres, siger skatteministeren, der oplyser, at hans ministerium lige nu er ved at undersøge forskellige modeller for afgifter.

Det er altså for tidligt at sige, præcis hvad det vil koste at fyre med brænde, men beregninger fra Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne viser, at en rummeter løvtræ vil blive pålagt en afgift på 160 til 175 kroner. Og det er et stærkt økonomisk incitament til at hente brænde i Tyskland, mener direktøren for Dansk Skovforening, som repræsenterer skovbruget i Danmark.

- Allerede i dag er der en stor grænsehandel med brænde, og det er ikke kun et problem i grænseområdet - helt oppe i Aarhus-området ved man, at der kommer store mængder, som folk selv henter på den anden side af grænsen, siger Jan Søndergaard.

Han forstår ministerens pointe med, at brænde fylder meget i traileren, men den holder ikke helt, påpeger direktøren.

- Den måde, man i dag bringer sine øl og sodavand hjem fra Tyskland på, er jo i høj grad inde i bilen, og så er det jo ikke meget mere besvær i fremtiden at sætte traileren på, når man alligevel skal afsted, siger Jan Søndergaard, der også advarer om øget grænsehandel med øl og sodavand, når folk »alligevel skal ned at hente brænde«.

- Vores skrækscenarie er, at man fremover varmer de private huse op med træ, der er hentet i udlandet, så vi ikke længere kan sælge træ fra de danske skove. Det vil være et stort slag for vores erhverv, siger Jan Søndergaard.

De nye afgifter, som formentlig vil blive udmøntet som en del af energiaftalen, skal ifølge klima- og energiministeren »lukke hullet«, der kommer i takt med, at regeringen får færre indtægter fra afgifter på kul, olie og gas som følge af det faldende forbrug af fossile brændsler.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden