Det var på tide

Københavnske vognmænd ser både trafikale og samfundsmæssige muligheder i en københavnsk havnetunnel.

Jørgen K. Jensen, Oldermand Kjøbenhavns Vognmandslaug Jørgen K. Jensen, Oldermand Kjøbenhavns Vognmandslaug

Det var en god dag, da Berlingske meddelte, at et flertal i Københavns Kommunes Økonomiudvalg har sagt ja til Transportministeriets bud på en overordnet linjeføring for en københavnsk havnetunnel.

Endelig er de københavnske politikere kommet til fornuft. En havnetunnel er et særdeles effektivt middel til at begrænse trængslen i den indre by. Nu gælder det om at iklæde projektet kød og blod. Jeg ved godt, at det drejer sig om milliardbeløb, men trafik- og samfundsmæssigt har vi ikke råd til endnu en gang at sparke den københavnske havnetunnel til hjørne.

Den tidligere så prestigefyldte betalingsring er for længst begravet. Det var en klog beslutning, selv om det var svært for de politiske fædre at skrotte en så stort og markant valgløfte. Nu er der opstået nye muligheder for at skabe en realistisk trafikpolitik, der kan mindske den københavnske trængsel.

Overborgmester Frank Jensen siger til Berlingske, at han tror, at København er den eneste hovedstad i Europa, hvor man accepterer, at dele af den indre by fungerer som omfartsvej. Det har vognmændene i Kjøbenhavns Vognmandslaug mærket i deres daglige arbejde i årevis. At manøvrere en lastbil gennem tæt trafik med dominerende cyklister og andre bløde trafikanter er ikke nogen, man gør for sjov. Men det er en nødvendigt, hvis København skal fungere som pulserende storby.

Allerede under den kommunale valgkamp 2009 erklærede overborgmesteren i TV Lorry, at København skulle have en havnetunnel – jo før, jo bedre. Men staten skulle betale. Ellers var det umuligt at gennemføre projektet.

I dag er tonerne knap så entydige. Nu er det helt i orden også at anvende private investorer, og overborgmesteren anbefaler ligefrem trængselskommissionen til at gøre havnetunnel til et offentligt-privat partnerskab (OOP).

Nu skal man aldrig rose sig selv, men det er en kendsgerning, at Kjøbenhavns Vognmandslaug i årevis har peget på en OPP-løsning. Flere store pensionsselskaber har i tiden løb givet udtryk for interesse for at investere i infrastruktur. Vistnok underforstået, at staten også bidrager. Men indtil nu har den slags tanker manglet den politiske accept. I hvert fald i København.

De trafikale fordele ved en havnetunnel er mangfoldige. En tunnel kan i realiteten løse hovedparten af Københavns trængselsproblemer.

De nuværende trafikchikaner som indsnævring af veje og gader, mærkværdige ensretninger og lukning af gader vil blive overflødige. En havnetunnel vil også betyde bedre logistik. Det er langt fra optimalt, at tung trafik skal ledes gennem byen for at komme ud til tre store anlæg, som modtager og behandler forurenet jord. Det samme gælder kørsel med skibscontainere, som transporteres fra Frihavnen.

En havnetunnel vil også betyde endnu større sikkerhed for de bløde trafikanter. Risikoen for højresvingsulykker, hvor lastbiler er impliceret, vil blive kraftigt minimeret. Selv om vi dags dato heldigvis har forholdsvis få højresvingsulykker, vil antallet i det københavnske område blive markant færre med en tunnel.

Endelig vil trafikken kunne glide uhindret gennem en havnetunnel i stedet for de mange gange, hvor det i dagens København er nødvendigt at holde stille og vente på, at der kommer bevægelse i den kø, man nu er så uheldig at befinde sig i.

Det koster tid, penge, irritation og unødig miljøforurening.

Heldigvis ser det ud til, at en havnetunnel er rykket tættere på, men det er også på tide at komme i gang.

Kommentarer

Helt Enig

Mindre trafik (Især tung) i indre by med forbedring af miljøet/ forureningen i indre by + nedsættelse af ulykker med lastbiler. + lavere omkostninger til transport køberne.

Så meget mere fantastisk er det, at Chefen for trafik planlægningen i København (Aifer Bajkal SF) er initiativer til en gruppering der skal bekæmpe Havnetunnelen.

Blot endnu et bevis for, at Teknisk forvaltning i København ser det som sin fornemste opgave, at producere trængsel for på den konto nemmere at finde lydhør hed overfor den ideologiske dags orden der bevist løst føres.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden