DSB-ansatte: Salgsvognsunderskud er ledelsens ansvar

Det er ren taktik, når ledelsen i DSB peger på dyre medarbejderlønninger som det mest væsentlige faktor for, at salgsvognene i toget ikke løber rundt.

Thomas Søgaard Rohde, Berlingske Nyhedsbureau
ARKIVFOTO. Salgsvognene i DSB's toge har på ni år oparbejdet et kæmpe millionunderskud. DSB overvejer at lukke dem. (se Ritzau historie 280740) - -Salg af kaffe og med mere på toget. Rejse med intercity-tog. DSB. (Foto: Martin Stampe/Scanpix 2013) Foto: Martin Stampe

Dårligt købmandskab og mangelfuld ledelse har kørt DSBs salgsvogne i sænk.

Det er ifølge Dansk Jernbaneforbund, fagforening for omkring 6.000 aktive ansatte ved jernbanen i Danmark, den simple forklaring på, at økonomien omkring salgsvognene har udviklet sig til en gedigen underskudsforretning.

- DSB har haft masser af muligheder både i 2012 og tidligere år for at få en fornuftig forretning bygget op omkring salgsvognene, men opgaven er ikke blevet løst af de chefer, der løbende har været sat på opgaven, oplyser Dansk Jernbaneforbund i en pressemeddelelse mandag.

Læs mere: Ingen vil overtage DSBs dyre salgsvogne

Det er et markant millionbeløb, som DSB har sat til på salgsvognene over en længere årrække.

Ifølge en opgørelse fra Transportministeriet har DSB således siden 2004, hvor selskabet overtog driften af salgsvognene, haft et årligt underskud på mellem 86 millioner kroner og 115 millioner kroner.

Det samlede underskud er dermed løbet op i omkring 925 millioner kroner.

Læs mere: DSBs kaffevogne giver gigant-underskud

Underdirektør i DSB Tog, Anette Haugaard, har oplyst, at især lønnen til togpersonalet er årsag til de store underskud, men den melding er ren taktik, lyder det fra Dansk Jernbaneforbund.

- At forsøge at skyde skylden på medarbejderne er ikke virksomheden værdig, lyder det i meddelelsen, hvor man peger på, at meldingen hænger sammen med de igangværende overenskomstforhandling.

Ren taktik

- Det virker som ren taktik, når DSB midt i en overenskomstforhandling går ud og klager sin nød i pressen og entydigt peger på medarbejdernes løn, som den væsentligste faktor for, hvorfor salgsvognene ikke løber rundt. Men i bund og grund handler det om at lægge ansvaret fra sig, mener forbundet.

Her er man overrasket over, at DSBs top på den måde peger på lønningerne.

- Hvis DSBs forretningskoncepter og ledelse ikke kan få et simpelt servicekoncept i en servicevirksomhed til at fungere, så er der noget galt, og det er sjældent nederst i hierarkiet man skal lede efter de alvorligste defekter.

Kommentarer

VAGTEN

Hvem er det der har pustet alle lønninger op i dette land.Hvem havde vagten i 00 ,hvem har sovet på vagten og er blevet betydeligt dummere.Det er ufatteligt at der kan være så lidt hjerne i så tykke og kvalmende direkte ulækre hoveder.

Alt for dyrt

Det er alt for ringe udvalg og alt for dyre priser der er årsag til underskudet. Folk tager sig eget med inkl. kaffe.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden