»En halv milliard batter ikke meget«

Villy Søvndal (SF) er ikke i nærheden af at opfylde sit løfte om 40 procent billigere tog- og busbilletter i hovedstaden, vurderer ekspert.

Steen A. Jørgenssen, Berlingske Nyhedsbureau
Sådan så SF's valgløfter om billigere tog- og busbilletter ud under valgkampen i 2011. Foto: Malte Kristiansen

Danskerne kommer næppe til at mærke regeringens bebudede halve milliard kroner til billigere tog- og busbilletter.

Det vurderer Uffe Jacobsen, selvstændig trafikøkonom og medlem af Transportøkonomisk Forening.

- En halv milliard batter ikke meget, hvis det skal gå til hele landet. Det er et symbolsk beløb, siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

I stedet for den nu aflivede betalingsring vil regeringen bruge en halv milliard kroner på at sænke billetpriserne på bus og tog på landsplan og derudover bruge en halv milliard kroner på at forbedre den offentlige transport.

Læs mere: Vil du lade bilen stå, hvis billetterne bliver billigere?

Pengene til billigere billetter kommer blandt andet for at overholde SFs valgløfte om 40 procent billigere tog- og busbilletter i hovedstaden. Men ifølge Uffe Jacobsen er det slet ikke realistisk, at priserne kan sættes så meget ned.

- Det er ikke i nærheden af de 40 procent, understreger han.

Det var udenrigsminister og SF-formand Villy Søvndal, som kom med det berømte løfte om de 40 procent. I dag indrømmer han da også blankt, at aftalen om alternativet til betalingsringen ikke endte, som SF havde håbet.

Læs mere: Her er regeringens erstatning for betalingsringen

- Vi fik ikke det, vi gerne ville, men i stedet for at blive kede af det, har vi valgt at se på, hvad vi kan få, siger han til TV 2 News.

Han tilføjer, at regeringen endnu ikke har lagt sig fast på, hvor meget billetpriserne kan og skal sænkes.

Uffe Christensen forklarer, at det over tid er blevet dyrere og dyrere at køre kollektivt.

- Forholdet mellem bil og kollektiv transport forskubber sig hele tiden, og det er ikke til det kollektives fordel, forklarer han.

Hvis den halve milliard bruges til at sænke billetpriserne for nogle bestemte ordninger, eksempelvis ungdomsbilletter, vil pengene kunne have en effekt, vurderer han.

Læs mere: Thorning: Kritikken gjorde indtryk

Enhedslistens gruppeformand, Per Clausen, er stærkt utilfreds med, at regeringen løber fra løftet om betalingsringen og ikke mindst løftet om sænkede billetpriser og bedre kollektiv trafik for hele to milliarder kroner.

Partiet skal nu forhandle med regeringen om en endelig aftale, og her vil Enhedslisten bede om flere penge til at sænke billetterne, understreger Per Clausen, som i det hele taget er skuffet over aftalen:

- Det er et kæmpestort tilbageslag for den kollektive trafik og for forureningen i København. Der står i regeringsgrundlaget, at der kommer to milliarder kroner til den kollektive trafik i hovedstaden, og så ender det med en halv milliard til hele landet og en kommission, tilføjer han.