Enhedslisten har fortsat krav til Togfondens milliarder

Enhedslisten er optimistisk, når det kommer til en aftale om Togfonden mandag aften. Men sene spørgsmål fra DF har skabt tvivl hos partiets trafikordfører.

Thomas Søgaard Rohde, Berlingske Nyhedsbureau

Selv om en aftale om fordelingen af milliarderne i Togfonden er tæt på, så er der stadig udeståender, som skal løses, når parterne bag aftalen - regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten - mandag aften sætter sig sammen.

Enhedslisten har således på baggrund af det seneste udkast til en aftale gjort det klart over for regeringen, at man ikke er tilfreds med, at Ringsted ikke er nævnt som et såkaldt prioriteret knudepunkt i den kommende aftale.

»Regeringen har i formuleringer fastholdt, at man har nogle prioriterede knudepunkter, hvor Ringsted ikke er nævnt, og vi har skrevet til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), at det er ikke godt nok for os,« siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø), og uddyber:

»Den formulering skal skærpes. Alle trafikknudepunkterne skal stå som mulige standsningssteder, hvilket vi mener er det mest rigtige, da man ikke kan lægge sig fast på en køreplan, der først skal realiseres om 12 år, allerede nu. Alternativt skal Ringsted nævnes på lige fod med de andre. Det vil vi have formuleret helt skarpt,« siger han.

Trafikordføreren fra Enhedslisten tror stadig på, at der lander en aftale mandag aften, men:

»Havde du spurgt mig for en uge siden, så var jeg ret optimistisk, men jeg er lidt mere i tvivl nu, da Dansk Folkeparti har brugt tiden op til mødet på at stille nye spørgsmål, og derfor kommer jeg pludselig lidt i tvivl om, hvad de egentlig vil,« siger han.

Den samlede togfond indeholder 28,5 milliarder kroner, som bliver fundet ved en ændret beskatning af olieselskaberne i Nordsøen.

Ifølge det seneste aftaleudkast, som Berlingske Nyhedsbureau er i besiddelse af, vil Togfonden blandt andet sikre den såkaldte timemodel og altså hurtigere transport mellem landets største byer, en ny jernbane til Billund samt en ny bro over Vejle Fjord.

Der er også enighed om den milliardbuffer, som Dansk Folkeparti har stået stejlt på undervejs i forhandlingerne. Det betyder, at en del af pengene - 5,5 milliarder kroner - først vil blive fordelt efter 2024.