Gymnasielærere skal bruge mere tid på undervisning

Der er udsigt til flere undervisningstimer for landets gymnasielærere, efter finansminister Bjarne Corydon er kommet igennem med sit krav om, at gymnasielærernes arbejdstidsregler sløjfes.

Pia Glud Munksgaard, Berlingske Nyhedsbureau Pia Glud Munksgaard, Berlingske Nyhedsbureau
Bjarne Corydon og Erik Jylling fra AC. De statsligt ansatte får en generel lønstigning på 1, 62 procent over to år i en ny overenskomst, gældende for 180.000 lærere, politifolk og andre statsansatte. Foto: Jens Astrup

Landets gymnasielærere skal forberede sig på flere timer i undervisningslokalet.

Det står klart, efter finansminister Bjarne Corydon (S) i forbindelse med overenskomsterne for statens medarbejdere er kommet igennem med sit krav om at sløjfe arbejdstidsreglerne.

Kravet har været et af de helt store stridspunkter i forhandlingerne mellem finansministeren og ACs formand, Erik Jylling, der repræsenterer blandt andre gymnasielærerne.

»Vi er blevet enige om, at der ikke længere er en aftalebinding på arbejdstidsforholdene, og dermed er vejen banet for, at vi kan løfte kvaliteten af uddannelsessektoren, og det glæder mig fantastisk,« siger Bjarne Corydon, der håber, at arbejdstidsreglernes endeligt kan være med til at styrke uddannelsessektoren.

»Det handler ikke bare om, at vi har et forhandlingsspil, hvor det handler om at få sin vilje. Jeg tror, det åbner en vej for, at vi kan få langt bedre uddannelser i Danmark,« siger han.

Til gengæld har gymnasielærerne fået et tillæg i deres lønstruktur, der betyder at de kan stige til et højere løntrin end ellers.

»For gymnasielærerne har vi nu helt nye løn- og arbejdsvilkår,« siger Bjarne Corydon.

Gymnasielærerne droppede kravet at beholde arbejdstidsreglerne, da man fornemmede, at Bjarne Corydon stod meget fast på ønsket om at sløjfe reglerne.

»Til syvende og sidst besluttede vi, at vi hellere ville have hånden på styrepinden og lave en aftale selv, frem for at lade det flyde ud i det uvisse,« siger Erik Jylling.

Selv om gymnasielærerne har advaret mod, at det vil svække kvaliteten i undervisningen, hvis man droppede arbejdstidsreglerne, mener Erik Jylling, at det på sigt vil styrke kvaliteten.

»Dels får ledelsen det ansvar, de reelt skal have for at drive deres gymnasium, men samtidig ligger det i kortene, at man skal indgå lokale aftaler for at få det fulde potentiale udnyttet,« siger han.

Begge parter afviser, at situationen med gymnasielærerne kan være med til at presse folkeskolelærerne, der i forhandlingerne med Kommunernes Landsforening i øjeblikket også kæmper for at beholde arbejdstidsreglerne.

»Vi har givet et pejlemærke for, at når man slipper aftaler, så er der en pris, lige så vel som når man indgår aftaler,« siger Erik Jylling, der håber, at gymnasielærerne kan »se logikken« i aftalen og bakke op om den.