Gymnasiet som tåbelighedernes holdeplads!

Marie Krarup (DF)
Marie Krarup (DF) Foto: Steen Brogaard/Folketinget

I 2005 gennemførte man et storstilet reformpædagogisk forsøg i den danske gymnasieskole. Forsøget er som man kunne forvente endt som en fiasko. Det kunne man forvente, fordi årtiers reformpædagogik i folkeskolen også havde været en fiasko. Så der var ingen grund til at gøre forsøget igen, - kun ideologiske. Der var stadig en rest af forbenede ideologer, der ikke kunne leve med, at teorierne bare ikke duer i praksis. Det tværfaglige, det projektorienterede og det utraditionelle SKAL bare være rigtigt, selvom det igen og igen viser sig, at det er orden, faglighed, gentagelser og test der giver gode resultater.

Derfor burde Undervisningsministeren naturligvis gå i gang med at rydde op i de værste vildskud i gymnasiet, så vi kan få hævet niveauet igen og få givet eleverne en god og sammenhængende uddannelse. Men hun gør det modsatte. Hun sparker minsandten et væld af forsøgsprojekter af sted i den skole, der i så høj grad trænger til normalisering og gen-traditionalisering. Et af de skøre projekter er beskrevet i Politiken 29. januar og består i undervisning, hvor lærerens taletid er stærkt begrænset (7 minutter af gangen), bøger er skrottet til fordel for Ipads og pensum er bare væk. Gad vide, hvad de lærer? At have det sjovt? Ak. Og dette er kun et af mange forsøgs-projekter, der skal igangsættes i gymnasiet.

Hvis ikke det var så skørt, at det er til at grine af, var det mest til at græde over. Hvor vover vores Undervisningsminister at gøre danske børn til forsøgskaniner for pjattede projekter! Hvorfor går hun ikke målrettet i gang med den nødvendige oprydningsproces i et gymnasium, der er præget af faldende niveau, uoverskuelige mængder af underlige studieretninger samt tværfaglige projekter, der ikke giver eleverne nok fagligt udbytte. Hun kunne begynde med at læse Sten Clod Poulsens kronik fra 2010, hvor han undskylder for års fejlslagen reformpædagogik og forklarer, hvorfor det ikke virker. Eleverne har brug for basisviden og for enkeltfaglig undervisning. Og eleverne har brug for via gentagelser at få trænet deres hukommelse. Det kan godt være, at det lyder som kedeligt, gammeldags terperi, - men det giver altså eleverne faglig viden. I modsætning til de grænseløse, tværfaglige projekter.

Så kunne Undervisningsministeren ikke vise lidt alvor i sit arbejde og forsøge at rette op der, hvor der skal rettes op, i stedet for at gøre gymnasiet til tåbelighedernes holdeplads?