Handelsministeren: Forstå, at i Kina betyder hierarki alt

Det kan skabe 15.000 danske arbejdspladser, hvis mindre, danske virksomheder slår igennem på det kinesiske marked. Men indsigt i kinesisk mentalitet er afgørende for succes, påpeger Pia Olsen Dyhr.

Heidi Røndbjerg-Christensen, Berlingske Nyhedsbureau Heidi Røndbjerg-Christensen, Berlingske Nyhedsbureau
Pia Olsen Dyhr, handels- og investeringsminister. Foto: LISELOTTE SABROE

Hvis danske virksomheder skal slå døren ind i Kina, så kræver det, at de forstår den kinesiske mentalitet.

Det vil handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr hjælpe landets små og mellemstore virksomheder med, og derfor samler hun fredag 177 af de virksomheder, der gerne vil have foden ind på det store marked mod øst, til en konference.

Her kan de lære om de særlige barrierer og udfordringer, der kendetegner det kinesiske marked.

- Man skal forstå landet. Det er et meget stort land, og derfor er der også store forskelle i Kina. Det er lidt ligesom i Europa, der er ret stor forskel på, om man er i Italien eller Danmark. Man skal forstå de lokale forhold, man skal forstå, at i Kina betyder hierarki alt. Og så blander de politik og business sammen. Det er faktisk to verdener, forklarer Pia Olsen Dyhr.

I de første ni måneder af 2012 steg den danske vareeksport til Kina med næsten 20 procent. Men der er grobund for langt større eksport, mener handelsministeren, som forventer, at det øget handel med Kina vil kunne skabe 15.000 nye arbejdspladser i Danmark i 2016. De små og mellemstore danske virksomheder kan nemlig noget af det, kineserne efterspørger, forklarer Pia Olsen Dyhr.

Hun peger på, at danske energivirksomheder og plejesektoren kan have en stor fremtid i Kina.

- Kineserne har store ambitioner om at sikre alle kinesere adgang til energi. Og så skal de skal have plejehjem i Kina, det har de ikke haft før, tidligere passede de unge de ældre. Danske virksomheder er allerede i gang med at lave et demonstrationsplejehjem, og hvis vi først få foden ind der, så er mulighederne nærmest uanede, fordi kineserne ikke har haft plejehjem før.

Vejen ind på det kinesiske marked går ofte igennem en lokal partner, det kan være alfa og omega for en dansk virksomhed, siger Pia Olsen Dyhr.

- Man er nødt til at finde sig en god partner, for hvis man har fundet en kinesisk partner, så kan vedkommende hjælpe, når noget er svært eller uoverskueligt. Så vil vedkommende jo kunne oversætte.

I efteråret 2013 rejser handelsministeren til Kina med en række små og mellemstore danske virksomheder, for at være med til at slå døren ind til det store asiatiske marked. Og hun har store forventninger til, at det vil lykkes. Målet er at fordoble vareeksporten til Kina fra 24 milliarder kroner i dag til 48 milliarder kroner i 2016.