Her er S-SFs betalingsring | Berlingske Politiko
Luk

Seneste nyt

Her er S-SFs betalingsring

Socialdemokratiet og SF bøjer sig for presset og afslører hvor den betalingsring, partierne planlægger omkring København, skal ligge, og hvad det skal koste at passere. Få detaljerne her.

Efter et massivt pres fra Venstre og flere omegnsborgmestre bøjer S og SF sig nu fremlægger deres planer for at indføre en såkaldt betalingsring i København.

25 kroner bliver prisen for at passere ringen i myldretiden.

Det betyder, at en person, der kører i bil til arbejde til København, kan komme til at betale 11.100 kroner om året i kørselsafgift. 

Zoom selv ind på kortet: Her skal betalingsringen ligge

Det er væsentligt mindre end de 18.000 kroner, som Venstre havde beregnet som den årlige pris, for Venstres havde taget udgangspunkt i, at prisen ville blive de 40 kroner pr passage, som SFs trafikordfører Pia Olsen Dyhr tidligere har nævnt. 

- Det kan aldrig komme op på 18.000. Så skal man køre mange gange frem og tilbage i myldretiden, siger S-formand Helle Thorning-Schmidt. 

Hun erkender, at det har været nødvendigt at konkretisere planerne om en betalingsring. Både hvad angår pris og linjeføring. Ifølge udspillet skal ringen løbe rundt om København langs Ring 2. Du kan se den præcise linjeføring på kortet her.

Dokumentation: Læs hele S-SF's udspil

- Vi ønsker en betalingsring fordi, der er åbenlyse problemer med at komme ind til København om morgenen og i myldretiden i det hele taget. Folk spilder rigtig lang tid i trafikken. Selvfølgelig skal man lave en realistisk vurdering af, hvad det koster, for det er klart, at det er noget, der interesserer familierne, siger Helle Thorning-Schmidt, der understreger, at det er svært at gøre op, hvad det er værd for familierne, at de sparer tid hver dag. 

Ifølge udspillet kan man forvente, at biltrafikken i byen vil falde med 35 pct., når ringen bliver indført, og mange familier vil tilmed opleve besparelser i kroner og ører på systemet. Det er nemlig planen at lade halvdelen af de to mia. kroner, som ringen vil indbringe om året, gå til takstnedsættelser i den kollektive trafik i hovedstadsområdet. 

Pendler man til København med kollektiv trafik og har kort til alle zoner sparer man således næsten 5.200 kroner om året, viser S og SFs beregninger.

Berlingske forum: Er en betalingsring om København en god idé?

Systemet skrues sammen, så det bliver billigere at passere ringen udenfor myldretiden. Det betyder at prisen mellem 9 og 15 bliver på 15 kroner mens aftentaksten fra 18-21 bliver på en tier. Natten indtil klokken 5 bliver gratis mens det kommer til at koste ti kroner i dagtimerne i weekenden. Du kan læse de sidste detaljer i S-SF's udspil her.

Ifølge S-SFs beregninger vil det betyde, at en pendler i bil kan reducere sine udgifter til 7.700 om året, hvis halvdelen af turene over ringen foregår udenfor myldretiden. 

Det forventes at ringen tages i brug ved årsskiftet 2013/2014, hvis S-SF vinder valget. 

Så meget skal det koste
Takststruktur  Introperiode  Permanent ordning
Morgen (5-9)  15 25
Dag (9-15) 10 15
Eftermiddag (15-18) 15 25
Aften (18-21) 5 10
Nat (21-05) 0 0
Weekend (dagtimer) 5 10
Lastbil/myldretid/ekstra 15 25

Tophistorier Gå til forsiden