K vil ikke have SFO i skoletiden

Regeringen vil give folkeskolens elever længere skoledage med flere aktivitetstimer. Konservative er bange for, at det vil ende med SFO og fri leg i skoletiden.

Cathrine Bloch, Berlingske Nyhedsbureau Cathrine Bloch, Berlingske Nyhedsbureau

Regeringens udspil til en folkeskolereform ser overordnet positiv ud, mener de Konservative, men de er bange for idéen om flere aktivitetstimer.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) har tirsdag eftermiddag fremlagt udspillet, hvori regeringen blandt andet vil sikre længere skoledage til folkeskolens elever med indlagte aktivitetstimer med plads til fri leg, bevægelse og lektiehjælp.

- Jeg ser gerne idéen om aktivitetstimer pillet helt ud af reformen. Det er rigtigt vigtigt for os, at de ekstra timer til eleverne bliver lærerstyrede undervisningstimer og ikke SFO midt i skoletiden, siger de Konservatives børne- og undervisningsordfører, Mai Henriksen.

Elever i 0. til 3. klasse får én ekstra lektion ugentligt, 4.-6. klasseelever får tre ekstra lektioner, elever i 7. klasse skal gå i skole fire lektioner mere om ugen, end de gør nu, mens de ældste elever i 8.-9. klasse får to ugentlige lektioner mere på skoleskemaet.

De ekstra timer vil Christine Antorini sikre på en »spændende og varieret måde«, og derfor skal nogle af aktiviteterne fra elevernes SFOer og klubber være en del af skoledagen, fortalte hun under præsentationen af udspillet.

Ministeren forklarede derudover, at en femtedel af den ekstra skoletid kommer til at gå til ekstra fag, mens de resterende fire femtedele vil gå til de såkaldte aktivitetstimer.

- Vi har meget forskellige børn, der skal motiveres og lære på forskellige måder, sagde Christine Antorini.

Mai Henriksen glæder sig over flere undervisningstimer, men det er ikke nok i hendes øjne.

- Det bliver vanskeligt at løfte folkeskolen fagligt med det udspil, regeringen er kommet med. Lektielæsning vil fungere rigtig godt for de elever, der har det svært, men de dygtige kommer bare til at sidde og spille på deres iPad eller computer, og det får de ikke meget ud af, siger hun.

Der er dog også elementer i udspillet, der ifølge Mai Henriksen godt vil kunne give folkeskolen et fagligt løft så som engelsk fra 1. klasse og mere undervisning i dansk og engelsk.

- Danske skoleelever skal have de bedste muligheder for deres fremtid, og det kræver en god folkeskole med fokus på faglighed. Alle elever skal udfordres på deres niveau og have de nødvendige kompetencer, så de kan tage en ungdomsuddannelse, siger hun.