Kommentar: Facebook skaber en ny type politikere | Berlingske Politiko
Luk

Seneste nyt

Kommentar: Facebook skaber en ny type politikere

Af Lars L. Nielsen, PA-direktør, Prime Time Kommunikation
Selv om ikke mange så debatten mellem Johanne Schmidt-Nielsen og Bjarne Corydon, flød de sociale medier hurtigt over med kommentarer.?Foto: Keld Navntoft

Facebook og internettet er et mareridt for politikere, og på sigt vil det påvirke vores valg af politikertyper.

På overfladen ligner det et paradis, at antallet af kanaler til politisk markedsføringer er eksploderet, men sandheden er desværre, at det nuværende mediebillede rummer store og ubehagelige faldgrupper for politikerne og deres rådgivere. Små fejl bliver i løbet af få sekunder til en kæmpefejl.

Det oplevede Finansministeren, da han forleden i en TV-debat var usædvanlig hård over for Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen.

Det er aldrig fornuftigt at være patroniserende når man som finansminister er i en direkte politisk TV-debat, men straffen er endnu hårdere i det nuværende mediebillede. Sekundet efter at han havde angrebet Enhedslistens politiske ordfører, var ordene spredt over internettet og de sociale medier. Dermed blev fejlen spredt til et meget større antal vælgere end dem, som faktisk så udsendelsen på DR2.

På overfladen virker det retfærdigt, at vælgerne har mulighed for at høre og debattere udtalelserne, selv om de aldrig har set udsendelsen, men sådan tænker en politiker ikke. De ønsker naturligvis, at fejl meget hurtigt går i glemmebogen, men det er ikke længere sandsynligt. Nu er det en grundregel, at samtlige politiske udtalelser i selv et meget lille forum risikerer at blive spredt til et meget større publikum. Det oplevede SF-formanden Annette Vilhelmsen, da hun gav et køkkenbordsinterview til lokalavisen i Kerteminde, og det oplevede Mogens Lykketoft (S), da han holdt et foredrag i en studenterforening.

Derfor er politikere nødt til at være meget bevidste om spredningseffekten når de udtaler sig. Heldigvis har vi endnu ikke oplevet, at politikere er blevet mindre impulsive af den grund, men det kommer vi til før eller senere. Desværre. Enhver udvikling i den politiske markedsføring skaber nye politikertyper og ny adfærd.

Det så vi eksempelvis da TV-mediet slå igennem i den politiske markedsføring i slutningen af 1960erne. I første omgang påvirkede det måden, politikere kommunikerede på TV, men meget hurtigt blev evnen til at optræde på TV også et afgørende kriterium for opstilling af kandidater.

Sådan kommer internettet også til at påvirke vores valg af politikere. Jeg er alvorligt bange for, at vi snart kan måle denne udvikling.

I første omgang har vi fået rådgivere, som meget dygtigt forstår at bruge Facebook og de sociale medier til politisk markedsføring. Det er faktisk blevet en selvstændig disciplin i kommunikationsverdenen at kunne navigere i de sociale medier, og derfor ansætter partier også personer efter deres evner i eksempelvis Facebooks verden. Det er således nu et anerkendt dogme i partierne, at man kan tabe og vinde valgkampagner på baggrund af partiers evner til at bruge de sociale medier.

Helt naturligt bliver det næste skridt, at det også kommer til at påvirke, hvem der opstilles. Partierne vil søge efter politikere, som hele tiden evner at tænke i, hvordan de fungerer på de sociale medier. Desværre. For det vil medføre, at vi får politikere som er mindre impulsive og meget mere bevidste om, hvor de taler.

Tophistorier Gå til forsiden