Lærerforening håber på dialog med Thorning

Lærernes rolle i en kommende folkeskolereform blev også vendt i Helle Thorning-Schmidts nytårstale, og den omtale vil formanden for Danmarks Lærerforening forsøge at holde statsministeren fast på.

Katrine Villarreal Villumsen Katrine Villarreal Villumsen

- Tiden er kommet til, at vi skal indrette skoledagen på en ny måde, og det vigtigste, for at det kan lykkes, er selvfølgelig lærerne, lød det, da Helle Thorning-Schmidt (S) i sin nytårstale strejfede den kommende folkeskolereform.

Selv om reformen blot var et ud af mange emner, som Helle Thorning-Schmidt fik vendt i årets tale, er omtalen vigtig for Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening (DLF). Det skriver b.dk.

Han mener, at lærernes rolle indtil videre har manglet i reformdebatten.

- Jeg hørte ikke en decideret invitation fra Helle Thorning-Schmidt, men jeg vil fastholde regeringen på, at statsministeren kommenterede, at lærerne spiller en vigtig rolle for, at vi kan få den her folkeskolereform til at lykkes, siger Anders Bondo Christensen.

Også lærernes rolle i regeringens plan om heldagsskoler blev luftet i statsministerens tale:

- I (lærerne, red.) er skolens hjerte. Jo mere tid børnene tilbringer sammen med jer, jo dygtigere bliver de, lød det fra Helle Thorning-Schmidt.

Og netop den diskussion håber Anders Bondo og Danmarks Lærerforening nu at kunne blive del af.

- Det er ikke antallet af timer, der er afgørende, men derimod er det kvaliteten af den undervisning, som eleverne modtager, der er vigtig. Netop på det punkt håber jeg, at vi nu kan komme i dialog, lyder det fra formanden, som slår fast:

- Vi er enige med regeringen i dens målsætninger for folkeskolen, men det kræver altså ikke bare flere timer, men også kvalitet i undervisningen, og der kunne jeg altså godt have tænkt mig, at hun havde lavet en endnu tydeligere invitation til lærerne. Det er lærerne, der er eksperterne, og de er afgørende for, at vi sammen kan lave en god reform.

Lærerforening håber på dialog med Thorning