Lærerne vil gerne undervise mere

Danske folkeskolelærere er klar til at undervise mere for at leve op til regeringens mål om mere undervisning, men så skal skoledagen laves helt om, lyder det fra lærerne.

Tidsrøvere som lokaleskift og oprydning skal minimeres til fordel for mere fordybelse, mener lærerne. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Der har hele tiden været én ubekendt faktor i regeringens folkeskoleudspil: Vil lærerne gå med til at undervise mere for at få økonomien til at hænge sammen?

Det spørgsmål sparker Danmarks Lærerforening nu til hjørne og kommer i stedet med et alternativt forslag om at undervise eleverne i længere tid ad gangen, så der ikke bliver brugt så meget spildtid på lokaleskift og oprydning.

»Vi prøver faktisk at gøre det, som regeringen siger – nemlig at tænke undervisningen på en anden måde,« forklarer Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

Krumtappen i regeringens folkeskoleudspil er, at børnene skal undervises langt mere, og derfor er lærerne nødt til at ændre deres overenskomster, så de bruger mindre tid på forberedelse.

I et syv sider langt notat beskriver foreningen, hvordan de støtter en mere sammenhængende skole- og undervisningsdag, men også at en forudsætning er, at man gør op med den klassiske tankegang om, at en lektion varer 45 minutter.

Laaang skoledag

»Vi kan give eleverne 25 undervisningstimer om ugen, hvis vi tænker nyt og dropper lektionsopdelingen. Nu laver vi nogle sammenhængende forløb, som for vores skyld gerne må være flere timer i træk,« forklarer Anders Bondo Christensen.

Lærerforeningens tanke er at give lærere og elever rum til at kunne fordybe sig og arbejde igennem i flere timer i træk med et projekt, uden at blive afbrudt af klokken. Gerne i sektioner på op til tre eller fem timer.

»Hvis man stadig vil have 45 minutters lektioner, så vil vi stadig have en masse, der skal forberedes hver dag, og så tror jeg ikke, at vi kan lave den her model. Vi er nødt til at lave aftaler om lærernes arbejdstid ud fra den virkelighed, vi har,« siger Anders Bondo Christensen og understreger, at han hele tiden har været positiv over for regeringens målsætninger, men at han bliver »kras i tonen«, når undervisningsministeren beskriver en virkelighed, som han ikke genkender.

Striden om arbejdstiden

Torsdag begyndte de første forhandlinger mellem KL og de 507.000 kommunalt ansattes organisationer. Det er her, det afgøres, hvordan lærernes arbejdsdag fremover skal sammensættes, og det er her, regeringen forventer at få en hjælpende hånd med at få opfyldt målet med, at lærerne bruger mere tid i klasselokalet. Op til forhandlingerne har KL flere gange understreget, at rammen er smal, og at de vil gå langt for at få kravene igennem.

Chefforhandler for KL, Michael Ziegler (K), ønskede torsdag ikke at kommentere lærerforeningens forslag, men børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er glad for meldingen fra lærerne.

»Det er godt, at Danmarks Lærerforening tager så godt imod indholdet af den vision, vi har for fremtidens folkeskole og er meget konkrete i forhold til ideen om en sammenhængende dag,« siger hun.

Antorini holder fredag første møde med partierne i forligskredsen bag folkeskolereformen.

Læs mere: Se folkeskolereformens hovedpunkter

Web-tv: Undervisningsministeren fremlægger reformen for folkeskolen