Løkkes afgiftscirkus

Sophie Hæstorp Andersen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)
Sophie Hæstorp Andersen (S) Foto: Steen Brogaard/Folketinget

Det er næppe en hemmelighed, at Venstre i disse dage kører en massiv kampagne mod den kommende lastbilafgift. Venstre glemmer bare at fortælle, at kørselsafgiften på lastbiler er Venstres helt egen opfindelse. VK-regeringen med Løkke i spidsen nåede endda også at bruge pengene inden afgiftskronerne var i nærheden af statskassen. Derfor er det ikke alene dybt hyklerisk, men også voldsomt uansvarligt at tørre afgiften af på den siddende regering, der nu står med regningen.

Så lad os lige få styr på fakta.

VK-regeringen har af flere omgange talt for en kørselsafgift på lastbiler med henvisning til vores miljø. Jeg nævner i flæng regeringsudspillet ’Bæredygtig transport – bedre infrastruktur’ fra 2008, ’Aftale om grøn transport’ fra 2009, skattereformen ’Forårspakke 2.0’ fra 2009 og ’Serviceeftersyn af forårspakke 2.0’ fra 2010.

Det var netop med Forårspakke 2.0 fra marts 2009, at Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti besluttede at indføre afgifter på lastbiler. VK-regeringen udskød dog indførelsen af afgiften, men valgte alligevel at bruge pengene til at betale for skattelettelser til de rigeste.

Dengang mente Løkke og co. åbenbart ikke, at lastbilafgiften var et overgreb mod erhvervslivet, konkurrenceforvridende og en trussel mod danske arbejdspladser. Sådan kan man jo skifte holdning.

Forklaringen er nu, at ”situationen i dag er meget anderledes end i 2009”, hvor Venstre vedtog afgiften. Nuvel. Jeg minder lige om, at det private erhvervsliv mistede 130.000 arbejdspladser i Løkkes regeringstid – netop på det tidspunkt, hvor Venstre indførte afgiften. Så den forklaring er vist ikke helt vandtæt.

Venstre vil gerne fremstå som erhvervslivets vogtere, og det forstår jeg godt. For vi har brug for at skabe, bevare og sikre arbejdspladser i Danmark, og derfor skal vi naturligvis have fokus på erhvervslivets vilkår. Det har Socialdemokraterne også. Det bør ethvert ansvarligt parti have fokus på.

Det klinger dog utrolig hult, når Venstre angriber regeringen – ikke mindst for de afgifter, som Venstre selv har opfundet

For det er ikke første gang, at Venstre har forsøgt at tørre egne afgifter af på regeringen. Andre gode eksempler er brændeafgiften og fedtafgiften, som Venstre selv indførte, senere kritiserede og alligevel ikke var med til at afskaffe.

Lastbilafgiften, brændeafgiften og fedtafgiften er ikke de eneste afgifter, som Venstre selv har opfundet. I den korte tid Lars Løkke var statsminister fløj det rundt med afgifter og skattestigninger. Helt konkret hævede og indførte Løkke 101 nye skatter og afgifter for dansk erhvervsliv. Det svarer til en årlig udgift på 24 mia. kr.

Det står naturligvis Venstre frit for at fortryde nogle af de afgifter, som de selv har opfundet og indført. Men det ville klæde Løkke og resten af Venstre at tage ansvaret for dem, og pege på alternativ finansiering, der ikke skader vores velfærd eller miljøet. Ikke mindst lastbilafgiften. For vi kommer ikke udenom, at vi altså skal finde nogle af de mange penge, som Venstre for længst har brændt af uden at tænke på, hvem der skulle betale. Det er så blevet den nuværende regerings lod at rydde op efter. For regninger det er noget, vi betaler.