Minister i samråd om metroens lærepladser

Enhedslisten vil have transportministeren til at sikre flere lærepladser i metrobyggeriet. Socialdemokraterne kalder det skandaløst, at der kun er antaget to lærlinge.

Mads Mostrup Jensen, Berlingske Nyhedsbureau Mads Mostrup Jensen, Berlingske Nyhedsbureau
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er blevet kaldt i samråd af Enhedlisten om de manglende lærepladser i Metrobyggeriet. Arkivfoto. Foto: Torkil Adsersen

Det beskedne antal lærepladser i forbindelse med metrobyggeriet bliver en sag for transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Enhedslisten vil kalde ministeren i samråd for at få ham til at skride ind over for Metroselskabet.

- Lige nu mangler tusindvis af unge en praktikplads, men vi forspilder chancen for at skabe dem i forbindelse med et gigantisk offentligt byggeri. Det er på alle måder absurd, siger trafikordfører Henning Hyllested (Ø) i en pressemeddelelse.

Han mener, at den frivillige aftale om lærepladser, der er indgået med metrobyggeriets arbejdsgivere, har spillet fallit.

- Sølle to lærlingepladser er der kommet ud af den indgåede frivillige aftale. Det understreger tydeligt, at frivillighedsprincippet er utilstrækkeligt. Der er brug for bindende sociale klausuler i forbindelse med offentligt byggeri, erklærer Henning Hyllested.

Læs mere: Borgmester kræver lærepladser i offentlige projekter

Hos Socialdemokraterne er der også indignation over Metroselskabet.

- Hvis det passer, at der kun går to lærlinge på metrobyggeriet, er det rent ud sagt skandaløst, siger arbejdsmarkedsordfører Leif Lahn Jensen (S).

- Vi står i en situation, hvor der fortsat er stor mangel på lærlingepladser, og hvor vi fra politisk side tilskynder både unge og ældre uden arbejde til at tage en uddannelse. Derfor har vi selvfølgelig også et medansvar for at skabe lærlingepladser ved store, offentlige anlægsarbejder.

Leif Lahn Jensen er også åben over for at udskifte den frivillige lærlingeaftale med håndfaste krav.

- Nu afventer vi anden omgang, hvor jeg forventer, at Metroselskabet tager uddannelsesdimensionen ved byggeriet alvorligt. I den forbindelse er jeg enig med Frank Jensen (overborgmester i København, red.) i, at hvis der ikke snart sker noget, må der indføres bindende, sociale klausuler i forbindelse med de næste etaper af metrobyggeriet, siger S-ordføreren.

Læs mere: Politisk slendrian koster lærlingepladser ved metrobyggeri

Over for Politiken erkender Metroselskabet, at antallet af lærepladser er utilstrækkeligt.

- Vi har undersøgt, hvorfor det trods gode intentioner og samarbejdsaftaler endnu ikke er lykkedes. Det har vist sig, at de udenlandske underentreprenører ikke kender til de såkaldte struktørlærlinge, som vi har i Danmark, skriver kundedirektør Rebekka Nymark i en mail til avisen.