Minister vil beskytte unge mod alkoholreklamer

Et nyt lovforslag skal være med til at skåne børn og unge for de alkoholreklamer, som ifølge en europæisk undersøgelse tydeligt påvirker dem.

Michael Ørtz Christiansen, Berlingske Nyhedsbureau Michael Ørtz Christiansen, Berlingske Nyhedsbureau

En omfattende undersøgelse fra det europæiske overvågningscenter for alkoholmarkedsføring, EUCAM, viser ifølge Kristeligt Dagblad, at alkoholreklamer påvirker unge til at drikke mere.

Det har sundhedsminister Astrid Krag (SF) noteret sig, og hun glæder sig derfor over, at regeringen for nylig har fremsat et lovforslag, der skal forsøge at skærme de unge mod reklamerne.

- Den gør det ulovligt at målrette sine alkoholreklamer mod børn og unge og sikrer, at man ikke må reklamere for alkohol på steder, hvor der er mange børn og unge, eksempelvis i nærheden af fritidsinstitutioner og skoler, oplyser Astrid Krag til Berlingske Nyhedsbureau.

EUCAM-undersøgelsen omfatter 9.000 unge i Tyskland, Holland, Polen og Italien, og den konkluderer, at jo flere TV- og webreklamer for alkohol, teenagerne har set, desto mere sandsynligt er det, at de i løbet af de seneste 30 dage har drukket sig fulde.

- Vi betragter undersøgelsens resultater som så overbevisende, at alle former for kommerciel kommunikation om alkohol bør forbydes (...) Vi er bekymrede for, at vores regeringer ikke gør nok for at reducere skadevirkningerne af alkohol, lyder det i et manifest udgivet af 71 europæiske forskere tilknyttet EUCAM ifølge Kristeligt Dagblad.

Minister vil beskytte unge mod alkoholreklamer