Minister vil forbyde alkoholreklamer til unge

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen vil forbyde reklamer for alkohol til unge under 18. Behandlingsorganisation er skeptisk.

- TV-stationerne vil fortsat kunne vise alkoholreklamer, og på vores fodboldstadioner er der også masser af alkoholreklamer, indvender Blå Kors, der ikke giver ret meget for det nye tiltag. Foto: Uffe Weng

Der skal være strammere regler for markedsføring af alkohol rettet mod unge under 18 år, skriver Kristeligt Dagblad.

Folketinget skal mandag tage stilling til et lovforslag, der skal forbyde reklamer for alkohol med omtale eller billeder målrettet unge under 18 år.

Lovforslaget fremsættes af erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) efter forarbejde af tidligere minister Ole Sohn (SF).

- Der er behov for en stramning af loven, fordi børn og unge bliver påvirket af den massive alkoholmarkedsføring. I regeringen har vi en intention om at beskytte børn og unge, og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at de unge ikke havde så stort et alkoholforbrug, siger Annette Vilhelmsen til avisen.

Ministeren er dog ikke klar til et totalforbud mod alkoholreklamer.

- Det ville jeg bestemt heller ikke personligt have et problem med, men det tager vi ikke stilling til nu, for det kræver et andet arbejde. Men jeg vil svare på en anden måde: Der var stor bekymring, da forbuddet mod tobaksreklamer kom (2002, red.), men jeg hører ingen i dag, der savner reklamer for tobak.

Danske unge har verdensrekord i druk og der skal mere til end ændringer i en lovtekst for at ændre på det, siger generalsekretær i Blå Kors Christian Bjerre fra Blå Kors, der rådgiver og behandler tusindvis af danskere med alkoholproblemer.

- Vi vil gerne rose regeringen for et skridt i den rigtige retning, men det er et meget lille skridt. Et forbud mod alkoholreklamer for unge under 18 år vil ikke få ret stor effekt, fordi det i praksis er svært at holde reklamerne væk fra de unge. TV-stationerne vil fortsat kunne vise alkoholreklamer, og på vores fodboldstadioner er der også masser af alkoholreklamer. Forebyggelseskommissionen foreslog at indføre et totalt forbud mod alkoholreklamer i danske medier for at gavne folkesundheden, og i Blå Kors mener vi, at Danmark burde gå forrest, siger han til Kristeligt Dagblad.

BNB