New Normal er Now Normal

Henrik Specht: Lad mig med det samme slå fast, at dette indlæg ikke handler om Danske Banks meget omtalte imagekampagne. Det handler i virkeligheden om os alle sammen.

Henrik Specht, Direktør Keypoint
Henrik Specht, Direktør Keypoint

Men med afsæt i et af nøglebegreberne i kampagnen »The New Normal«. Et begreb som høres stadig oftere i den offentlige debat, om end det tillægges forskellig betydning. Danske Banks tilgang er, at verden har forandret sig, og at det kræver nye måder at drive bank på. I andre samfundsøkonomiske og erhvervspolitiske debatter anvendes udtrykket til at beskrive tiden efter krisen - hvordan verden engang vil se ud, når finanskrisen har sluppet sit tag.

I min optik handler New Normal om noget lidt andet. Det handler om nutiden. Om spillereglerne i den tid, vi lever i. En tid der blandt andet er kendetegnet ved lav vækst, knaphed på likviditet, lavt renteniveau, volatile finansmarkeder, lav forbrugertillid, ny kundeadfærd, høj opsparing og en højere arbejdsløshed, end vi har været vant til, osv. Det er de ting, vi hver dag læser og hører om i medierne. Og som vi mærker på egen krop som kendetegn for vores sam- og nutid. The New Normal er med andre ord The Now Normal. Det er den tid, vi lever i, og som vi bør indrette vores virksomheder og samfund efter. Så The New Normal handler godt nok om, at verden har forandret sig; men på en speciel måde.

»Det er finanskrisens skyld,« hører man ofte i den offentlige debat fra personer, som enten ser tilbage på tiden før 2008, eller som med længsel ser frem til den dag, de gode gamle tider er tilbage. Forståeligt nok. Men der opstår hurtigt en opgivenhed over for den uforudsigelighed, hastighed og kompleksitet, der ligger i den nye tid. For den udfordrer vores behov for overblik og kontrol. Og den måde, vi hidtil har indrettet vores arbejde og hverdag på. Risikoen er, at vores beslutnings- og handlingskraft bliver lammet, så vi har sværere ved at komme videre. »Krisen« bliver nemt den knage, vi hænger vores ulyksaligheder op på.

En krise er typisk en pludselig forandring eller forstyrrelse, som skaber en unormalitet. Og her nærmer vi os pointen i mit budskab, nemlig at det, vi kalder unormalitet, er blevet normaliteten. The New Normal. Det er imidlertid mit indtryk, at de privatpersoner, ledere og virksomheder, der i disse år klarer sig bedst, er dem, som har forstået at indrette sig under den nye tid. De har indset, at dette er den nye tids vilkår og ikke noget forbigående, som man må døje med i en kortere eller længere periode. De ser tingenes tilstand som nye grundvilkår og spilleregler. De læser kunderne og markedet ud fra den nye normalitet. De agerer på de nye præmisser. Og de lykkes.

Tænk, hvor spændende det ville være, og hvilke perspektiver det ville have, hvis endnu flere erhvervsledere og virksomheder i det nye år lader sig inspirere heraf. Og justerer deres mindset, strategi og forretningsmodel til at agere i The Now Normal. Happy Now Year!

Kommentarer

PS

det tager mere tid at poste en kommentar på Berlingske end at starte min computer.. den side er bagud med tiden.

have a reality check dude.

hvad taler han egentlig om og hvad er det han prøver at sige?
er dt nødvendig at skrive og udgive en klume om noget som siger intet men påstår at han komer med noget?
man løser ikke en krise ved at tilpasse sig det og sørger for at den forbliver.
man jkommer ud af det ved at jkomme ud af de sædvanlig måde manhar kørt business før dvs at man drope den adam smith modelen og reaganisme modele og man indføre skrapere regler for virksomehder så at de kan ike bare sætter sig i kina istedet for vejle, og således at spekulationer er under skarp kontrol og ale skal betasle duyr for at spekuler på finasmarkder, og at de reigeste betaler midnst 85% af deres profit til staten således at det kommer tilbage til sdamfundet og gøre op med den rabiate holdninger at firmaer og riger producer og skabe arbejde, uden at nævne at staten betaler for vejer, uddanelser, folkeskolen, erhversudanleser, forskninger, udenlnadsk samarbejde og betale for minsiterier og ansate som skal sæørge for det, samt ambasader, og hopsitaler, og læger og læge udanlerser, og infrastruktur som gør det muligt for firmaer at overhovede være tilstede og k´kunne fiske i den hav af kunnen og muligheder som samfundet ahr bygget, dvs alle mennesker i samfundet, alle i staten. Og det ewr det som skal komme retur til sdamfundet, til individer ved at beskate de rfigeste og firmaer stærkt.
nu er det sådan at selv store firmaer tager det for givet at de fpår støtte fra regeringen! tag noprdea elelr mærsk eller novo nordiske de er bistandsklienter af staten som kræver nye udanet og investering i forskning hele tiden som vi betale til ikke dem.
når man sammenligner hvad de koster samfundet og hvad de betaler i skatten så er det klart at de er en underskud foretning for landet!
prøv at være objektiv og se sandheden i øjne. kom ud af jeres myte om jer selv for det er den eneste vej ud af krisen og eneste måde at sikkre at den komer aldrig igen.
gør rent ved egne døre.
og egne regnskaber og verdens anskuelser.
i skal bidrage til samfunderne alle firmaer og investoprer og rige mennesker, og ikke bare rage til jer.
vi er ligeglæade med jeres tournerose historier i har draget verden i lortet, så ryd op nu ved at lave en ordentlig selverkendelse af problemet!
hold op med at betragter borgere som jeres privat slave som kommer færdig bygget og pakket fra sklavefabriken dvs udanelse institutioner og jeres propaganda, og lad være med at betragter staten og statskassrne som jeres ejendom.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden