Nu skal der drøn på den bæredygtige trafik

70 millioner kroner fra staten til blandt andet elbiler skal sætte gang i den bæredygtige trafik, lover klima- og energiministeren. Men hvis det for alvor skal rykke, kræver det millioninvesteringer fra virksomheder og kommuner.

Cathrine Bloch, Berlingske Nyhedsbureau Cathrine Bloch, Berlingske Nyhedsbureau

Der skal køre både el-, brint- og gasbiler i stor stil på de danske veje, og det skal 70 millioner kroner fra staten nu sætte gang i.

Sidste år indgik regeringen et bredt energiforlig med alle Folketingets partier undtagen Liberal Alliance, og her blev man enige om at afsætte de 70 millioner til bæredygtige køretøjer i årene 2013-2015. Tirsdag mødtes forligskredsen så og fordelte klimamillionerne.

- Nu skal vi have lavet en plan for, hvordan vi får gjort hele transportsektoren mere effektiv og mere baseret på vedvarende energi. Vi har i dag (tirsdag, red.) besluttet at afsætte 40 millioner kroner til elbiler, 20 millioner til gasbiler og 10 millioner til brintinfrastruktur, fortæller klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) til Berlingske Nyhedsbureau.

De fleste af millionerne går til elbiler, fordi det er den transporttype, der er længst fremme, forklarer ministeren. Sidste år etablerede private aktører ladestandere til elbilerne, så nu gælder det om at få udbygget nettet til blandt andet også at omfatte byerne.

Martin Lidegaard erkender, at 70 millioner kroner ikke lyder af meget, men at det er derfor, forligskredsen lægger op til at lave partnerskaber med private virksomheder og kommuner for at sikre, at de offentlige millioner suppleres af »mindst lige så mange private midler«.

- Tanken er, at de offentlige midler, vi putter ind i det her, skal virke som små frø, vi putter i jorden, og ud af dem kommer der smukke blomster i form af store elbilparker og større virksomheder, der begynder at omlægge deres nære transport til elbiler. Det koster jo lidt at investere i elbilernes infrastruktur og i selve bilerne, men de er i sidste ende billigere i drift, siger ministeren.

- Derfor er det vores håb, at vi med forholdsvist få midler kan aktivere en masse privatmidler, fortsætter han.

Forligskredsen er allerede bekendt med mange store virksomheder og kommuner, der overvejer større indkøb af elbiler til deres transport. Kommunerne kan eksempelvis bruge elbilerne til deres hjemmepleje.

De offentlige investeringer skal hjælpe med at etablere omkostningsfulde ladestandere og give økonomisk støtte til »at etablere flåden af elbiler«, lyder det fra ministeren.

- Jeg tror, de 70 millioner kroner er givet rigtig godt ud. Når man etablerer en helt ny transportstruktur, så er der nogle omkostninger, som vi skal være med til at hjælpe med, men vi skal heller ikke give for meget tilskud, for i sidste ende skal det gerne kunne hvile i sig selv, siger Martin Lidegaard.

Selvom elbilerne har fået en blandet modtagelse hos danskerne, understreger klima- og energiministeren, at det først er nu, de eldrevne biler for alvor har mulighed for at etablere sig i danskernes bevidsthed.

- Jeg synes, der er ved at udvikle sig sådan et tudefjæs i forhold til elbilerne. Det er altså først i 2012, der er kommet tilpas mange elbiler på markedet, og der er blevet sat ladestandere op, så det er alt for tidligt at dømme dem ude. Jeg er overbevist om, at alle dem, der har prøvet at køre i en elbil, har lyst til at køre i den igen, siger Martin Lidegaard.