Operation Dagsværk

Marie Krarup (DF)
Marie Krarup (DF) Foto: Steen Brogaard/Folketinget

Hvorfor står man ikke fast på, at gymnasier er til for at give eleverne undervisning og viden?

I dag er det dagen for Operation Dagsværk. Der er derfor en masse gymnasieelever, der laver noget andet i dag end at gå i skole. De skal nemlig forsøge at tjene penge til et ”godt” formål, som organisationen OD i år har udset som værdigt til støtte. De går ud og klipper hæk, vasker gulv eller andet, og de penge de tjener, skal de aflevere til OD-projektet, der i år støtter nogle sportsprojekter for unge i Irak.

I stedet for som spejdere og frivillige i landets mange foreninger, der tjener penge ved at afholde loppemarkeder eller ved at hjælpe folk i fritiden, kræver OD at bruge elevernes undervisningstid til deres programmerede godheds-planer.

Jeg husker selv den første gang jeg som gymnasielærer oplevede en OD-dag. Der var kun mødt halvdelen af eleverne op til timen, fordi resten var taget på OD-eventyr eller sov. Det var de motiverede og interesserede, der var der. For jeg havde givet lektier for, – og det var en vigtig lektion. Jeg havde naturligvis ikke taget højde for, at det var en anderledes dag, - fordi jeg simpelthen ikke vidste det. Men vi fik en super-god time, som eleverne takkede for bagefter. Jeg gav naturligvis de fraværende fravær, fordi de ikke var mødt op. Ren rutine. Men meget større fravær end normalt. Bagefter blev jeg beordret til at slette fraværet, fordi man gerne ville signalere sympati over for OD på skolen. Jeg fortalte det indigneret til de andre lærere. For jeg synes det er noget pjat, at jeg sådan skulle tvinges til at holde den samme lektion flere gange. Jeg havde jo fortalt eleverne, at den denne lektion var en nøgle-lektion med noget meget vigtigt stof. Når de så valgte OD og ikke skolen, så måtte de da selv tage skraldet. Men de andre lærere var uforstående. De brugte timen på at lave ligegyldige ting. Se ikke-vigtige film eller læse historier. Kort sagt dårlig underholdning!

Jeg var chokeret og er det stadig. For det er da at svigte sit formål at lade eleverne pjække.

Hvorfor tillader en skole dog en sådan en forestilling? Hvorfor står man ikke fast på, at gymnasier er til for at give eleverne undervisning og viden? Ikke for at være en central for nødhjælpsarbejde. Hvis man ønsker at deltage i den slags, skal man være velkommen til at fylde sin fritid og ferier med det. Men da ikke undervisningstiden. Gymnasier, der tillader noget sådant, svigter deres formål.