På med det lange lys

Vibeke Storm Rasmussen: Forestil dig en bil, der kører hen ad landevejen med nærlyset tændt på en mørk aften. Asfalten lige foran bilen bliver nogenlunde oplyst, men vejen længere fremme, fremtiden for bilen og dens passagerer, ligger gemt i mørket. For bilens fører har glemt at sætte det lange lys på, og derfor kommer bump og kurver på vejen hele tiden som en ubehagelig overraskelse.

Vibeke Storm Rasmussen, Regionsrådsformand (S) Vibeke Storm Rasmussen, Regionsrådsformand (S)

Nogenlunde sådan frygter Region Hovedstaden, at tankerne om fremtidens infrastruktur for hovedstadsregionen er lige nu. For det virker som om, at kommunerne er mest optaget af det kommunale, at folketingsmedlemmerne er mest optaget af det sted, hvor de er valgt, og at det dermed er op til regionen at holde sammen på det hele, så der også tænkes regionalt. Trængselskommissionens forskellige arbejdsgrupper har netop indleveret deres første udkast til et løsningskatalog i forhold til de store udfordringer med at reducere trængsel, støj og forurening i hovedstadsregionen.

Det er et tiltrængt arbejde, som drejer sig om beslutninger, der skulle være taget for ti år siden. En forglemmelse, der koster samfundet ca. ti milliarder kroner om året, fordi så mange sidder fast i trafikken.

Men samtidig med Trængselskommissionens virke er der altså andre, som tilsyneladende kun kører med nærlyset tændt. F.eks. er Københavns Kommune i gang med at lægge sig fast på en overordnet linjeføring, foreslået af Transportministeriet, for en kommende havnetunnel fra Nordhavnsvej til Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen. Og her må vi råbe vagt i gevær. For Københavns Kommune og staten risikerer at tage forskud på en løsning, som kan ende med at blive et helvede i stedet for en velsignelse. For det kan være meget godt, at man ønsker sig en havnetunnel, men hvis den sender al trafikken fra en kommende Femern-forbindelse ind over den københavnske vestegn og lige ind i Københavns Kommune, så har vi balladen.

Og så er vi tilbage ved det lange lys. For uden en vestlig Ring 5 med både jernbane og motorvej og en fast forbindelse ved Helsingør og Helsingborg vil den københavnske vest-egn og Helsingør-motorvejen blive belastet voldsomt af trafik, når den skal ind og ud af havnetunnelen. Havnetunnelen kan have sin berettigelse, men den må ikke blive den store omfartsvej for regionen. Region Hovedstaden er et trafikknudepunkt på godt og ondt. Vi lever af det, men vi skal også leve i det. Derfor er det også værd at overveje en miljøzone inden for den kommende Ring 5, hvor de tungeste og mest støjende køretøjer kun må benytte få gennemkørende motorveje i dagtimerne. Alternativt kan leverandørerne omlaste godset til mere miljøvenlige køretøjer ved en række terminaler. Det kunne være elbiler, som regionen også arbejder for at udbrede markant for at nedsætte CO2 udledning og forurening.

For en mere miljøvenlig transport bør være en milepæl for alle, og derfor skal forholdene for cyklister og cykelsuperstier også prioriteres højt af Trængselskommissionen. Så kan vi tage noget af fremtidens vækst i biltrafikken, specielt i omegnskommunerne, for folk vil gerne cykle noget mere, hvis cykelstierne er bedre. Vores lange lys skinner også på en samlet letbanestrategi. Sammen med 11 kommuner langs med Ring 3 og staten har Region Hovedstaden besluttet at etablere en miljøvenlig letbane fra Lundtofte i nord til Ishøj i Syd. Letbane kan være løsningen mange steder i storbyen, og derfor arbejder vi på, hvor trafikken kan aflastes af mere letbane. Det kræver en samlet strategi for hele hovedstadsregionen, så det er muligt at tage på arbejde på en rimelig tid og på en behagelig måde med kollektiv trafik.

Vi har også brug for, at S-tog, metro og busser tænkes sammen. Det kan få alle ind i en bil, når man venter en halv time i regnvejr for at komme videre med det næste transportmiddel. Derfor bør der også oprettes to overordnede trafikselskaber på Sjælland, et for Region Sjælland og et for Region Hovedstaden. Væk med alle de mange trafikselskaber, som driver deres eget lille tog eller metro uden at tænke på de store sammenhænge, når køreplanen skal lægges. Men det er også nødvendigt, at vi hjælper dem, der vil tage et arbejde, hvor der er arbejde, så vi bruger penge på det, der giver penge. Hovedstadsregionen er Danmarks vækstmotor og et knudepunkt for trafikstrømmene mellem Skandinavien og Europa. Så det lange økonomiske lys er vi nødt til at bruge, når vi taler om infrastruktur. Når nogle løsningsforslag hæmmer væksten, så skal vi finde forslag, der skaber arbejdspladser og muligheder for at komme hen til dem.

Derfor skal lufthavnen styrkes, bl.a. med højhastighedstog, og der skal være plads til mere gods på skinner. Endelig skal der tages højde for de kommende trafikstrømme fra den kommende Femern-forbindelse ind i hovedstadsregionen.

Jeg ser frem til, at de samlede forslag fra Trængselskommissionen kommer på bordet i 2013, og jeg håber inderligt, at alle vil være med til at finde den rette længde på lyset, så klimavenlighed, kollektiv transport og fremkommelighed går hånd i hånd med omtanke og vækst.

På med det lange lys