Pia Kjærsgaard: Vores vælgere er ikke nærige

Mange af Dansk Folkepartis vælgere vil sænke privatforbruget i 2013. Men de er ikke nærige, siger partiets værdiordfører.

Michael Ørtz Christiansen, Berlingske Nyhedsbureau
Pia Kjærsgaard, Dansk Folkeparti. Foto: Jens Nørgaard Larsen

En stor del af Dansk Folkepartis vælgere forventer at sidde tungt på tegnedrengen i 2013. Det viser en meningsmåling, som TNS Gallup har lavet for Berlingske Nyhedsbureau.

På spørgsmålet »hvilke forventninger har du til dit privatforbrug i 2013 i forhold til 2012?« svarer 28 procent af Dansk Folkepartis vælgere, at det vil falde. Det er 13 procentpoint højere end landsgennemsnittet på 15 procent.

Men det er ikke et udtryk for, at DF-vælgerne er nærige, understreger partiets værdiordfører, Pia Kjærsgaard.

- Nej, jeg tror bare, at de er mere eftertænksomme. De vil godt gemme lidt til, hvis der skulle ske et eller andet, og jeg tror, at de er meget fornuftige. De er snusfornuftige, siger hun til Berlingske Nyhedsbureau.

Dansk Folkepartis vælgere går - ligesom de fleste andre vælgere - stik imod politikernes opfordring til at bruge flere penge, så der kan komme gang i økonomien igen.

- Ja, det siger vi politikere, men det er jo op til den enkelte, hvor meget han eller hun vil bruge, og jeg tror, at det ligger dybt i Dansk Folkepartis vælgere, at det er krisetider, siger Pia Kjærsgaard.

Værdiordføreren understreger, at politikerne ikke kan tvinge befolkningen til at bruge flere penge, men de kan være med til at fjerne nogle af de mentale barrierer på vælgernes vej til butikkerne.

- Vi kan tjene alle bedst ved at få fjernet usikkerheden, så vi igen føler os sikre og får lyst til at bruge nogle penge, siger Pia Kjærsgaard, der trækker lidt på smilebåndet over, at mere end en fjerdedel af DF-vælgerne mest har lyst til at spænde livremmen i det nye år.

- Jeg kan ikke lade være med at smile lidt og sige, at det havde jeg på fornemmelsen. Det kommer ikke bag på mig.

59 procent af de vælgere, der sætter krydset ved Dansk Folkeparti, forventer, at deres forbrug vil være uændret i 2013, mens 11 procent forventer, at det vil stige. De sidste to procent har svaret »ved ikke«.