Politikere vil vælge Forsvarets helikopter

Forsvaret dømmer den franske kandidat til ny dansk skibsbaseret helikopter ude. Men flere partier vil lade folketingsgrupperne træffe afgørelsen.

Seahawk MH60-R - den amerikanske mulighed.

Forsvaret har dømt det franske tilbud om en ny skibsbaseret helikopter til Søværnets skibe ude.

Det fortalte den nu tidligere danske forsvarschef, general Knud Bartels, i går forsvarsforligspartierne på et møde, umiddelbart inden han ved en afskedsparade på Kastellet tog formelt afsked med forsvaret for at tiltræde jobbet som formand for NATOs militærkomité fra nytår.

Men trods anbefalingen fra forsvaret om at se bort fra den lille franske helikopter og lade den endelige kamp stå mellem britiske Agusta Westlands nyudvikling af Lynx, AW 159 »Wildcat«, og den ligeledes nyudviklede amerikanske Seahawk MH60-R fra Sikorsky og Lockheed Martin, vil politikerne selv foretage valget.

Både Venstres fungerende forsvarsordfører, Hans Christian Thoning, og den konservative forsvarsordfører, Lene Espersen, oplyser, at de vil drøfte helikoptervalget med deres grupper. Ifølge Berlingskes oplysninger har forsvarsminister Nick Hækkerup (S) bedt partierne melde tilbage til ham senest på tirsdag. Indtil da ønsker hverken ordførere eller Nick Hækkerup at udtale sig om indkøbet af helikoptere.

Helikopterne er hårdt tiltrængte afløsere for de nuværende mere end 30 år gamle Lynx-helikoptere, og forsvaret bad for mere end to år siden fire producenter om at komme med forslag til antal og type af helikoptere for at flyve et bestemt antal flyvetimer med opgaver fra redningstjeneste i Nordatlanten til piratjagt i Det Indiske Ocean. Producenterne er vendt tilbage med forslag og priser på helikoptere i antal mellem otte og omkring 12. Priserne for flyvetimerne og logistikken holdes hemmelige, men den samlede værdi antages at ligge omkring tre milliarder kroner.

Den franske kandidat, Pantheren, fra Eurocopter, blev fravalgt af forsvaret af flere grunde. Men en af forskellene på den franske og de øvrige kandidater er, at den franske ikke er udstyret med de-icing, hvilket er nødvendigt for at kunne flyve under vejrforhold, hvor overisning er en risiko. En anden, vigtig årsag er, at den udgave af Pantheren, som foreslås til Danmark, kun er bygget og solgt i få eksemplarer, hvilket vil få betydning for prisen for at opdatere helikopteren over de næste 30-40 år. Det endelig valg af helikopter ventes til næste sommer.B

Politikere vil vælge Forsvarets helikopter