Præcise mål og test i skolerne efterlyses

For at løfte elevernes faglige niveau med en ny folkeskolereform, skal der sættes præcise mål for, hvad eleverne skal kunne, foreslår eksperter.

Annette Sand, Berlingske Nyhedsbureau
Foto: Steffen Ortmann

Der skal fastsætte krav for, hvad folkeskoleelever skal kunne, hvis en ny folkeskolereform skal medvirke til at løfte elevernes faglige niveau. Det siger eksperter til Nyhedsbrevet Agenda, der udgives af Dansk Arbejdsgiverforening.

Ifølge Niels Egelund, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, er det vigtigste element i folkeskolereformen, at der kommer enklere og klarere målsætninger for undervisningen.

- Der skal være centralt fastsatte krav til, hvad eleverne skal kunne på hvert klassetrin. Det er vigtigt, at eleverne følges løbende, og at man tester deres faglige niveau, så man kan sætte ind med massiv støtte, hvis eleverne ikke når målene, siger Niels Egelund til Nyhedsbrevet Agenda.

Læs mere: Venstre ser positivt på 37 timers skoleuge

Direktør i SFI og formand for Skolerådet, Jørgen Søndergaard, anbefaler ligeledes over for nyhedsbrevet, at der indføres præcise mål for eleverne.

- Vi bør lære af andre lande, der er meget præcise med at sætte ambitiøse mål og derudover har praktiske prøveformer, der undersøger, om eleverne når målene. Målene skal være centralt fastsat af dygtige lærere, ud fra hvor langt man kan nå med rigtig god undervisning, siger Jørgen Søndergaard.

Han henviser til Tyskland og Canada, hvor man har defineret præcise mål for eleverne og indført test. Samtidig har de hævet ambitionsniveauet for hvert klassetrin. Det har gjort, at eleverne har forbedret sig med et halvt års læring, når de forlader folkeskolen. Derudover er den svageste del af eleverne ifølge Jørgen Søndergaard også blevet bedre.

Regeringen forventes at fremlægge hele udspillet til folkeskolereformen tirsdag.

Læs mere: K: Flere skoletimer må ikke gå til tant og fjas

Kommentarer

Når eliten taler.

Det er dog fantastisk glædeligt at Egelund, efter mange års nedgørelse af folkeskolen på baggrund af de såkaldte PISA tests, nu syntes at skoleeleverne skal testes udfra specifikke danske forudsætninger og krav.
Først er man med til at nedgøre folkeskolens elever og lærere godt og grundigt på baggrund af et aldeles problematisk internationalt, standardiseret testmateriale, og nu skal man istedet holde sig til specifikt udviklet dansk testmateriale for at måle elevernes udbytte af undervisningen.
Var der nogen der sagde opportunist?
Det er en yderst fattig pædagogisk elite, vi har her i landet, når Egelund kan få lov til at tegne butikken i den grad han gør men mere eller mindre tilfældige skud fra hoften, svævende professoralt over vandene.
At Søndergård også anbefaler præcise mål, kan ikke overraske.
Men overaskende er det at manden stadig regnes som betydningsfuld efter det gedigne makvæk, 360 grader eftersynet var.
Men hvis folkeskolereformen skal lykkes, er det altså ikke Egelund og Søndergård, der skal have lov til at lege arkitekter og bygmestre.
Tænk og bo i et hus, hvor folk med elitært ansvar dagligt undeminerer byggeriet til det til sidst falder sammen.
Hvis så bare disse elitære personager så så sig som dele af et hele, men denne konstante ansvarsfri populistiske og nedgørende bedreviden er ulidelig.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden