Seneste nyt

Præcise mål og test i skolerne efterlyses

For at løfte elevernes faglige niveau med en ny folkeskolereform, skal der sættes præcise mål for, hvad eleverne skal kunne, foreslår eksperter.

Annette Sand, Berlingske Nyhedsbureau
Foto: Steffen Ortmann

Der skal fastsætte krav for, hvad folkeskoleelever skal kunne, hvis en ny folkeskolereform skal medvirke til at løfte elevernes faglige niveau. Det siger eksperter til Nyhedsbrevet Agenda, der udgives af Dansk Arbejdsgiverforening.

Ifølge Niels Egelund, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, er det vigtigste element i folkeskolereformen, at der kommer enklere og klarere målsætninger for undervisningen.

- Der skal være centralt fastsatte krav til, hvad eleverne skal kunne på hvert klassetrin. Det er vigtigt, at eleverne følges løbende, og at man tester deres faglige niveau, så man kan sætte ind med massiv støtte, hvis eleverne ikke når målene, siger Niels Egelund til Nyhedsbrevet Agenda.

Læs mere: Venstre ser positivt på 37 timers skoleuge

Direktør i SFI og formand for Skolerådet, Jørgen Søndergaard, anbefaler ligeledes over for nyhedsbrevet, at der indføres præcise mål for eleverne.

- Vi bør lære af andre lande, der er meget præcise med at sætte ambitiøse mål og derudover har praktiske prøveformer, der undersøger, om eleverne når målene. Målene skal være centralt fastsat af dygtige lærere, ud fra hvor langt man kan nå med rigtig god undervisning, siger Jørgen Søndergaard.

Han henviser til Tyskland og Canada, hvor man har defineret præcise mål for eleverne og indført test. Samtidig har de hævet ambitionsniveauet for hvert klassetrin. Det har gjort, at eleverne har forbedret sig med et halvt års læring, når de forlader folkeskolen. Derudover er den svageste del af eleverne ifølge Jørgen Søndergaard også blevet bedre.

Regeringen forventes at fremlægge hele udspillet til folkeskolereformen tirsdag.

Læs mere: K: Flere skoletimer må ikke gå til tant og fjas