Regeringen indfører "to-voksenordning"

SF får delvist indfriet et valgløfte med en ny to-voksenordning i folkeskolens små klasser.

I de små klasser skal det være muligt at konvertere aktivitetstimer til to lærere, siger SF. Foto: Steffen Ortmann

Med sin stort anlagte folkeskolereform vil regeringen gøre det muligt for folkeskolerne at have to lærere tilstede i dansk og matematik i de små klasser.

- Vi har observeret, at der generelt er en tendens til, at problemerne i folkeskolens små klasser ofte handler om adfærdsproblemer. Men jo mere voksentid der er, jo mere tid er der til at holde ro på og til at splitte en klasse på 28 elever op, hvilket vi har gode erfaringer med, siger SFs undervisningsordfører, Pernille Vigsø Bagge.

Før valget havde SF løfter om en to-lærerordning i dansk og matematik i 1. til 3. klasse, som det efter valget viste sig for dyrt at realisere. Men nu indføres en ordning, som går et skridt i retningen af SFs oprindelige forslag.

Læs mere: Venstre klar til politisk indgreb mod lærerne

Fremover vil regeringen gøre det muligt, at man lokalt kan dispensere fra de nye minimumstimeregler ved, at man har en aktivitetstime mindre, men til gengæld har to lærere på i typisk dansk eller matematik.

- Vi synes, det skal være en mulighed med to voksne i undervisningen, fordi vi kan se, at det batter, og fordi det sikrer, at alle er med fra start uden at hægte nogen af. Det vil få alle med til at læse, skrive og regne fra start, siger Pernille Vigsø Bagge.

Regeringens folkeskolereform præsenteres i dag klokken 13.00.

Læs mere: Lærerne klar til at hjælpe regeringen

Kommentarer

Unge lærere er støttelærere.

I 1970-72 deltog jeg på Vestergaardsskolen i Viby i et forsøg i dansk i 1. og 2. klasse, hvor vi var to lærere til stede i nogle timer; en dansklærer og en lærer i specialundervisning.

Vi tog en skolepult til to elever og afskærmede den med spånplader på de tre sider til 35-40 centimeters højde over bordpladen; pulten blev sat bagerst i klassen, hvorfra en lærer i specialundervisning kunne følge med i en klasseundervisning ved at se op over afskærmningen og samtidig gennemgå dagens lektie med en elev uden at forstyrre de øvrige i klassen.

Alle elever i klassen kom på skift til undervisning bag afskærmningen i 5-10 minutter; nogle elever kom sjældent; de der havde mest brug for det kom tit.

Efter de to skoleår kunne alle elever i klassen læse og ingen var sendt ud af klassen til en skolepsykologisk undersøgelse for at modtage specialundervisning i en læseklinik.

Ved en undervisning i en læseklinik kan det være et problem, at en elev vænner sig til konstant at have en voksen underviser ved sin side for at kunne lære noget; det kan gøre det vanskeligt for en elev at koncentrere sig og modtage en undervisning i en klasse.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden