Regeringen opstiller tre klare mål for folkeskolen

Tre klare, nationale mål er omdrejningspunktet for regeringens udspil til et samlet løft af folkeskolen.

Cathrine Bloch, Berlingske Nyhedsbureau
- Vi skal have en faglig stærk folkeskole for alle med høj trivsel, lyder ambitionen fra undervisningsminister Antorini. Foto: Jens Nørgaard Larsen

En god skole skal gøres bedre. Det er hovedelementet i regeringens udspil til et samlet løft af folkeskolen, som den fremlægger tirsdag eftermiddag.

De vigtigste elementer har været fremme i løbet af de seneste uger, og nu ligger det endelige udspil klar med tre nationale mål som omdrejningspunkt, og som afspejler regeringens overordnede vision for folkeskolen. For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver dygtigere, for det andet skal folkeskolen mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater, og for det tredje skal tilliden og trivslen i folkeskolen styrkes med blandt andet respekt for professionel viden og praksis.

- Vi skal have en faglig stærk folkeskole for alle med høj trivsel. Børnene skal have flere timer på en mere spændende måde. Som noget helt nyt indfører vi aktivitetstimer, der skal give mulighed for anderledes måder at lære på med blandt andet bevægelse og praktiske forløb i et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S).

Læs mere: Thorning: Lærere er nøglen til løft af folkeskolen

Folkeskolen skal løftes gennem flere timer til eleverne, bedre undervisning og mere uddannelse til lærerne, og så skal nye undervisningsformer og de nye aktivitetstimer gå hånd i hånd med flere timer i fag som dansk og matematik.

Regeringen har især valgt at lægge fokus på dansk og matematik, da forskning viser, at de to fag har stor betydning for, hvordan folkeskolens elever klarer sig i andre fag. Det har derfor tidligere været fremme, at der i udspillet er et forslag til, at eleverne skal have en ekstra time om ugen fra 4. til 9. klasse i hvert af netop de to fag, og at engelsk skal indføres allerede i 1. klasse.

For at gøre eleverne dygtigere og styrke fagligheden vil regeringen også have fokus på at gøre lærere, pædagoger og skoleledere endnu bedre.

- Vi vil satse massivt på efteruddannelse, så alle lærere senest i 2020 har fået undervisningskompetence i de fag, de underviser i. Samtidig vil vi udbygge et korps af læringskonsulenter, der består af dygtigere lærere og ledere, der skal støtte skolerne i deres arbejde med høj faglighed til alle, siger Christine Antorini og fortsætter:

- Vi skal derfor tilrettelægge vores undervisning på en anden måde, og det kræver, at alle skoler arbejder systematisk og målrettet med at forbedre undervisningen.

Læs mere: Uklart, hvad S mener om religionsfag

Regeringen har i forbindelse med de tre overordnede mål opsat nogle måltal, der skal nås i forbindelse med løftet af folkeskolen. Mindst 80 procent af eleverne skal eksempelvis være gode til at læse og regne i de nationale test, og andelen af de dygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. Derudover skal andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik reduceres år for år, og elevernes trivsel skal øges.

Læs mere: Se folkeskolereformens hovedpunkter

Læs mere: Se folkeskolereformens hovedpunkter

 

Læs mere: Se folkeskolereformens hovedpunkter

Kommentarer

Fri konkurrence mellem folkeskolerne er ønskeligt

Det er positivt, at man vil styrke undervisningen i folkeskolerne og optimere lærernes fag kompetencer. Det har været ønskeligt, hvis regeringen havde givet mere frihed og ansvar til folkeskolerne og ladet folkeskolerne styrke det faglige niveau igennem fri konkurrence.

Intet nyt..

Som altid er der intet nyt fra denne front. Der skal nytænktning til ala www.khanacademy.com, hvor der frigives enorme lærer resourcer til undervisning, og specifik problembaseret løsning til den enkelte elev, samtidig med nutides teknologi tages i brug. Er DK virkelig for snobbet til det, kan vi tillade os at være det?

Mange flere timer

gavner intet - det vaccinerer blot de fleste elver mod skole og lærelyst.
Dygtige lærere OG en stram disciplin - med sanktionsmuligheder der virker, vil over tid løfte folkeskolen til et acceptabelt niveau.

Nanny State

Frigør vores Folkeskole fra Statens bureaukratiske og restriktive greb. Styrk det faglige niveau hos lærerne. Lad skolerne konkurrere frit om eleverne idet konkurrence har altid været den bedste motivationsfaktor til forbedringer. At tro at tage et statslig patent på leg og fritid kombineret med flere meningsløse, tidskrævende og påtvugne team-uger vil øge fagligheden og stoppe masseflugten fra Folkeskolen er første skridt på vejen mod endnu en politisk fiasko. Denne gang sidder de kommende generationer bare tilbage med aben..

Nanny state

Istedet for at oprette "heldagsskoler", så burde man gå det sidste halve skridt og institutionalisere børnene helt. Simpelhen tage dem fra forældrene i en alder af 3 for at gøre dem til "gode" samfundsborgere, som træffer de "rigtige" beslutninger og lærer de "rigtige" ting - fastsat af de pågældende ministerier og den alvidende stat naturligvis...

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden