Regeringen sparker både roadpricing og bro-rabatter til hjørne

Der bliver ikke lige foreløbigt indført hverken roadpricing eller rabat på de store broer uden for myldretiden, fastslår regeringen, der sammen med Venstre betegner nye anbefalinger fra Produktivitetskommissionen som for smalle.

Thomas Søgaard Rohde og Michael Ørtz Christiansen, Berlingske Nyhedsbureau, og Mads Nyborg Anneberg, Berlingske Business Thomas Søgaard Rohde og Michael Ørtz Christiansen, Berlingske Nyhedsbureau, og Mads Nyborg Anneberg, Berlingske Business

Brugerbetaling på de danske veje. Rabat til bilister, der krydser Øresunds- eller Storebæltsbroen uden for myldretiden. Og billigere togbilletter til passagerer, som rejser på de mindst travle tidspunkter.

Produktivitetskommissionen offentliggjorde onsdag en lang række bud på, hvordan landets produktivitet kan styrkes gennem udbygning og anvendelse af transportinfrastrukturen.

Men allerede nu står det klart, at flere af kommissionens anbefalinger kommer til kort over for den politiske virkelighed, da både regeringen og Venstre kalder kommissionens arbejde for for entydigt i sit fokus på de samfundsøkonomiske gevinster.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) er »langt hen ad vejen enig med Produktivitetskommissionen i, at vi skal fokusere investeringerne, hvor behovet er størst.«

»Men det er et for snævert fokus. For eksempel skal vi også kunne tilgodese yderområderne og lave byudvikling. Der skal også være busser og tog ude på landet, hvor der ikke bor ret mange,« siger hun.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), erklærer sig i store træk enig i, at projekterne skal prioriteres efter, hvilke der er bedst for samfundsøkonomien, men han mener også, at man må løfte blikket til anden end blot de store byer:

»Det kan være hensyn til et Danmark i balance, og det kan være hensyn til regional jobskabelse. Og her spiller infrastrukturen jo også en afgørende rolle, så vi får et land, der hænger sammen, og ikke kun en massiv udvikling i fire til fem byområder, mens resten af landet kan sejle sin egen sø,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

I sin rapport anbefaler kommissionen blandt andet, at der indføres forsøg med roadpricing, så bilisterne kommer til at betale efter, hvor meget de kører, frem for bare en årlig afgift.

Den debat er langt fra ny, og både den såkaldte Trængselskommission samt flere politikere og erhvervsorganisationer har peget på roadpricing som løsningen på den ufremkommelige københavnske trafik.

Men det er fortsat for tidligt at tale om roadpricing, mener transportministeren:

»På nuværende tidspunkt kan der være for store omkostninger og risici ved at gå forrest i indførelsen af roadpricing. Erfaringerne fra både IC4 og rejsekortet viser, at omkostninger og risici ved at udvikle vores egne tekniske løsninger kan være store.«

Pia Olsen Dyhr mener også, at det er for tidligt at se på rabat til de bilister, som krydser Øresunds- eller Storebæltsbroen.

»I forhold til broerne skylder vi stadig så meget, at jeg ikke kan se, at vi kan sætte priserne ned foreløbig. Når vi har afdraget gælden på Storebæltsbroen i 2029, så kan vi diskutere, hvad vi gør. Men det er simpelthen ikke ansvarligt, når vi skylder så mange penge væk,« siger Pia Olsen Dyhr.

Produktivitetskommissionen vurderer i sin rapport, at staten siden 2002 har tabt omkring 21 milliarder kroner på infrastrukturprojekter, som ikke har været gennemtænkt.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden