S: Ingen unge må tabes på gulvet

Socialdemokraterne kan godt se det fornuftige i at indføre optagelsesprøve på erhvervsuddannelser, men det er afgørende, at ingen bliver tabt på gulvet, lyder det.

Laura Juul, Berlingske Nyhedsbureau Laura Juul, Berlingske Nyhedsbureau

Det giver god mening at vurdere elevernes færdigheder, når de skal begynde på en ungdomsuddannelse, men det skal være en helhedsvurdering - og ingen må blive tabt på gulvet.

Det er meldingen fra Socialdemokraternes børne- og undervisningsordfører, Troels Ravn, efter erhvervsskolen Niels Brock i København har bebudet, at den vil indføre optagelsesprøver for alle ansøgere til handelsskolen for at sikre et højt, fagligt niveau.

- Vi synes, det er O.K., at man laver en realkompetencevurdering af de studerende, der skal ind på en given uddannelsesinstitution. Men jeg mener, det er vigtigt, at det er en grundig helhedsvurdering, siger Troels Ravn.

- Det helt afgørende er, at ingen unge må blive tabt på gulvet i det her, siger han.

Troels Ravn mener således også, det er vigtigt, at de unge, der viser sig ikke at have de nødvendige kompetencer, bliver skærmet fra de nederlag, det ville medføre at blive optaget på en uddannelse, hvor de ikke kan følge med.

- Det er vigtigt, at de her institutioner tænker i, hvordan de så kan kvalificere den unge til at gennemføre uddannelsen. Jeg er slet ikke afvisende over for, at det kan være nødvendigt at sige til et ungt menneske: »Det er ikke en uddannelse for dig, du skal vælge noget andet.« Der kigger jeg meget i retning af vores uddannelsesvejledningssystem, hvor det er sådan, at vejlederne skal tage hånd om den unge og få vejledt dem hen til det rigtige sted.

- For vi skal have de unge i uddannelse, og vi skal have fokus på 95 procents-målsætningen, siger han med henvisning til regeringens målsætning om, at 95 procent af en årgang skal have en ungdomsuddannelse.

Ifølge Politiken har Niels Brock hvert år omkring 500 ansøgere, og de skal fremover til en computerbaseret test af deres læsefærdigheder. Hvis de scorer for lavt i den, skal de til yderligere en test, og resultatet her afgør, om ansøgerne kan begynde på skolen med ekstra støtte, eller om de bliver afvist.