S: Venstre har lovet trafikpenge væk to gange

Venstre har gjort regning uden vært og lovet danskerne trafikprojekter uden at have finansieringen på plads, lyder kritikken fra Socialdemokraterne. »Sort snak«, siger Venstre.

Johan Blem Larsen, Berlingske Nyhedsbureau Johan Blem Larsen, Berlingske Nyhedsbureau

Venstre har været for hurtig med lommeregneren og vil bruge pengene fra den såkaldte infrastrukturfond på trafikprojekter, der koster mere end dobbelt så meget, som der reelt er i puljen. Sådan lyder kritikken fra Socialdemokraterne.

Venstre vil ikke bruge de 3,9 milliarder kroner, der er i infrastrukturfonden, på at finansiere en ny Storstrømsbro. I stedet vil partiet finansiere broen gennem Femern Bælt-forbindelsen og har så peget på en række områder, hvor de 3,9 milliarder i stedet kan bruges. Men det er her, partiet ifølge Socialdemokraterne har gjort regning uden vært.

- De har været ude og love projekter til i hvert fald 8,3 milliarder kroner, hvor de henfører til, at pengene skal findes ved ikke at bruge dem på Storstrømsbroen, siger trafikordfører Rasmus Prehn (S).

- Det er 3,9 milliarder, som de har fundet ved ikke at ville finansiere Storstrømsbroen, men det er altså 8,3 milliarder, de har lovet ud, og det hænger slet, slet ikke sammen. Det er mere end dobbelt så meget, de har lovet ud, som de har penge til, siger han.

Socialdemokraterne henviser til en række forslag til trafikprojekter, som Venstre er kommet med.

Det drejer sig blandt andet om en udvidelse af motorvejen syd om Odense, en ny motorvej til Kalundborg og en ny bro over Roskilde Fjord ved Frederikssund.

Samtlige Venstre-forslag koster ifølge Socialdemokraterne 8,3 milliarder kroner at gennemføre, men da der kun er 3,9 milliarder i infrastrukturfonden, er det »groft uansvarligt« af Venstre at love så mange projekter til danskerne, lyder det.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder det »sort snak« fra Socialdemokraternes side. Han siger, at Venstre blot har peget på en række »grydeklar« projekter, som kan skydes i gang, når finansieringen er på plads.

- Det er sikkert rigtigt, at det summer sig op til 8-9 milliarder. Det tror jeg gerne. Men det er jo alle sammen vigtige projekter, og det er alle sammen projekter, som, forligskredsen har været enige om, er vigtige, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Noget kan vi finde penge til nu, og noget skal vi så finde pengene til næste år. Men det afgørende er, at vi kommer i gang med alle de her vejprojekter, for vi har en situation, hvor regeringen og Enhedslisten ensidigt fokuserer på den kollektive trafik. Ensidigt. Derfor er det, at vandene er ved at skille i dansk trafikpolitik efter årtiers bred forbrødring, siger han.

Venstre fastholder, at Storstrømsbroen skal finansieres gennem Femern Bælt-forbindelsen, fordi de to projekter hænger sammen både økonomisk og trafikalt, og man dermed vil kunne frigøre 3,9 milliarder til andre projekter.

Torsdag eftermiddag fortsætter trafikforhandlingerne i Transportministeriet, hvor samtlige Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten deltager.