Seneste nyt

Slip ungerne fri

Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Foto: Steen Brogaard/Folketinget

Kender du et lille barn, der ikke elsker at lege fangeleg til hun falder om af træthed? Kender du et barn, der ikke gider gå i skoven i timevis og lede efter kastanjer eller klatre i træerne?

Desværre er trangen til at ligge timevis på sofaen og zappe rundt mellem tv-kanalerne noget vi lærer med årene. Derfor er det så vigtigt, at motion og bevægelse bliver en del af vores ungers hverdag og dermed også skolegang.

Med vores udspil til en folkeskolereform ønsker vi, at motion skal være en integreret del af børnenes skoledag.

På Nibe Skole i Nordjylland skal alle børn dyrke motion hver dag frem til 6. klasse. Mellem 10 og 20 minutters løb er her et tiltrængt afbræk for skolens mange krudtugler, der har brug for at brænde energien af. Lærerne bestemmer selv, hvornår, og børnene løber i deres normale tøj, så de skal bare have et par løbesko med, og så løber de ellers hele året rundt i al slags vejr. Det er helt simpelt og nemt at udføre på skolerne og kræver ikke lang tids forberedelse eller forstyrrer i undervisningen.

Erfaringerne har været rigtig gode. Lærerne har en fornemmelse af, at eleverne har mere overskud til at koncentrere sig, og eleverne klarer sig altid fabelagtigt til det årlige motionsløb.

Med vores udspil til en reform gør vi det muligt at integrere motion og bevægelse i skoledagen, fordi børnene skal have flere aktivitetstimer. De yngste skal for eksempel have 15 ekstra timer om dagen, og det er meningen, at nogle af dem skal bruges til motion og sport. Det kan være ved at lægge en daglig løbetur ind som i Nibe, men det kan også være matematik i skoven eller at hoppe ord og stavelser på boldbanen.

Motion, leg, kreativitet og læring skal gå hånd i hånd. Fordi vores børn skal have en sjov, alsidig og udfordrende hverdag.

Vi ved, at et stilsiddende liv forringer børns evne til at lære.

Det viste det store forskningsprojekt, Opus, der skulle have vist vigtigheden af at spise morgenmad. Men den manglende mad fra morgenstunden havde kun en minimal positiv effekt på deres koncentration. Undersøgelsen viste derimod at børn, der motionerer mere end to timer om ugen, har nemmere ved at koncentrere sig end de børn, der ikke gør det. Eksperimentet viser også, at børn koncentrerer sig bedst, hvis de har cyklet gået eller løbet på rulleskøjter eller skateboard til skole.

Men desværre bliver alt for mange børn kørt til skole. Kun godt halvdelen af de små elever i indskolingen går eller cykler. Andelen vokser til fire ud af fem for eleverne fra 4.-9. klasse, men falder igen til under 60 procent, når elever skal på gymnasium eller erhvervsskole.

Det får konsekvenserne for børnenes helbred.

I Svendborg har man arbejdet målrettet med idræt i skolen. Børnene på flere idrætsskoler havde seks idrætstimer om ugen, og det viste sig at være en stor gevinst på børnenes fysiske form og helbred, viste det sig, at det øgede timetal især var en gevinst for socialt udsatte børn.

Jeg er overbevist om, at vi med en folkeskolereform kan flytte folkeskolen langt på mange vigtige punkter. Vi giver børnene mere tid med deres lærere, mere matematik og dansk, og så kan vi gøre motion til en central del af deres hverdag.