Slip ungerne fri

Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Foto: Steen Brogaard/Folketinget

Kender du et lille barn, der ikke elsker at lege fangeleg til hun falder om af træthed? Kender du et barn, der ikke gider gå i skoven i timevis og lede efter kastanjer eller klatre i træerne?

Desværre er trangen til at ligge timevis på sofaen og zappe rundt mellem tv-kanalerne noget vi lærer med årene. Derfor er det så vigtigt, at motion og bevægelse bliver en del af vores ungers hverdag og dermed også skolegang.

Med vores udspil til en folkeskolereform ønsker vi, at motion skal være en integreret del af børnenes skoledag.

På Nibe Skole i Nordjylland skal alle børn dyrke motion hver dag frem til 6. klasse. Mellem 10 og 20 minutters løb er her et tiltrængt afbræk for skolens mange krudtugler, der har brug for at brænde energien af. Lærerne bestemmer selv, hvornår, og børnene løber i deres normale tøj, så de skal bare have et par løbesko med, og så løber de ellers hele året rundt i al slags vejr. Det er helt simpelt og nemt at udføre på skolerne og kræver ikke lang tids forberedelse eller forstyrrer i undervisningen.

Erfaringerne har været rigtig gode. Lærerne har en fornemmelse af, at eleverne har mere overskud til at koncentrere sig, og eleverne klarer sig altid fabelagtigt til det årlige motionsløb.

Med vores udspil til en reform gør vi det muligt at integrere motion og bevægelse i skoledagen, fordi børnene skal have flere aktivitetstimer. De yngste skal for eksempel have 15 ekstra timer om dagen, og det er meningen, at nogle af dem skal bruges til motion og sport. Det kan være ved at lægge en daglig løbetur ind som i Nibe, men det kan også være matematik i skoven eller at hoppe ord og stavelser på boldbanen.

Motion, leg, kreativitet og læring skal gå hånd i hånd. Fordi vores børn skal have en sjov, alsidig og udfordrende hverdag.

Vi ved, at et stilsiddende liv forringer børns evne til at lære.

Det viste det store forskningsprojekt, Opus, der skulle have vist vigtigheden af at spise morgenmad. Men den manglende mad fra morgenstunden havde kun en minimal positiv effekt på deres koncentration. Undersøgelsen viste derimod at børn, der motionerer mere end to timer om ugen, har nemmere ved at koncentrere sig end de børn, der ikke gør det. Eksperimentet viser også, at børn koncentrerer sig bedst, hvis de har cyklet gået eller løbet på rulleskøjter eller skateboard til skole.

Men desværre bliver alt for mange børn kørt til skole. Kun godt halvdelen af de små elever i indskolingen går eller cykler. Andelen vokser til fire ud af fem for eleverne fra 4.-9. klasse, men falder igen til under 60 procent, når elever skal på gymnasium eller erhvervsskole.

Det får konsekvenserne for børnenes helbred.

I Svendborg har man arbejdet målrettet med idræt i skolen. Børnene på flere idrætsskoler havde seks idrætstimer om ugen, og det viste sig at være en stor gevinst på børnenes fysiske form og helbred, viste det sig, at det øgede timetal især var en gevinst for socialt udsatte børn.

Jeg er overbevist om, at vi med en folkeskolereform kan flytte folkeskolen langt på mange vigtige punkter. Vi giver børnene mere tid med deres lærere, mere matematik og dansk, og så kan vi gøre motion til en central del af deres hverdag.

Kommentarer

Nu skal man tvinges ...

Nu vil SF tvinge flere idrætstimer ind i folkeskolerne, så børnene skal blive tvunget til at dyrke mere motion, i velfærdsstatens hellige navn. Det virker mere som tvang end noget andet, og jeg priser mig hver dag lykkelig over at jeg nåede at komme ud på den anden side, før socialisterne ville have ruineret min skolegang med mere tvangsindlæggelse. Man må håbe at en del forældre ser det sindssyge i forslaget, og lader deres børn pjække fra tvangsmotionen, som mine forældre lod mig gøre i 8-9. klasse.

Gør hvad læreren siger, selv om det er tåbeligt

"Kender du et lille barn, der ikke elsker at lege fangeleg til hun falder om af træthed?"
Ja det gælder alle mine børn. Forleden legede vi fangeleg, og pludselig gad de ikke det mere. De ville hellere lege med dukker med hinanden. Altså, de stoppede legen med mig, fordi de ikke gad den mere, men det var ikke fordi de var trætte, de ville bare noget andet, og kørte så de deres far ud på et sidespor.

Her kunne jeg så have tvunget dem til at spille rundbold, til trods for at jeg ikke gider den kedelige leg, og det gør de egentlig heller ikke, men det gjorde jeg så ikke.

Jeg har aldrig haft en arbejdsgiver der tvang mig til at spille rundbold, men jeg har haft en lærer der truede mig med bål og brand hvis jeg ikke gad spille rundbold.

Jeg har haft arbejdsgivere der ville have mig med til nogle helt fantastiske tåbelige lege (kaldet team-building), og jeg har sagt nej, uden at blive sagt op.

Så hvorfor skal man spille rundbold og lignende i skolen? Er det fordi det forbereder en bedre på at varetage et arbejde senere i livet? Er det, at man bliver tvunget til noget tåbeligt, positivt, fordi man på den måde lære at indordne sig?

Nej sgu. Jeg vil ikke stjæle mine børns fritid. Hvis de kan argumentere for at en anden leg er bedre end mit forslag, så er det hvad de gør. Tvunget til rundbold? Det burde forbydes!

(Note: Begrebet "rundbold" i ovenstående handler ikke specifikt om rundbold, men er blot et begreb for en aktivitet som voksne plager børn med.)

BALONEY AGAIN

The truth is that the State is a conspiracy designed not only to exploit, but above all to corrupt its citizens ...Henceforth , I shall never serve any government anywhere.
Lev Tolstoy

Vi mænd vil gerne have lov til at se vores børn, som blev frataget os efter en skilsmisse, fordi her får kvinderne altid retten og magten over vores fælles børn i det kønsracistiske og kønsdiskriminerende danske retssystem. Og denne kønsracisme tør Pernille nok ikke ændre, imod kvindernes magt over vores fælles børn.
Mr. Slowhand
Erik Carlsen

Har i husket at tage skolelederne i ed?

Måske skulle regeringen lige se lidt på skoleejernes intentioner. KL mener, at lærernes arbejdstid skal normaliseres og som udgangspunkt ligge på skolen. De er også af den opfattelse at arbejdstidens fordeling og opgavernes natur og løsning skal aftales mellem den enkelte skoleleder og lærer.
http://folkeskolen.dk/520548/arbejdstidsreglerne-er-en-barriere-for-at-u...
Formanden for skoleleder udtaler til Politiken.dk: »Jeg vil ikke dikteres af hverken PISA, PIRLS eller nogen andre undersøgelser. De skal ikke bestemme, hvordan vi laver folkeskole i Danmark«.
http://politiken.dk/uddannelse/ECE1839573/skoleledere-undersoegelser-ska...
Regeringen argumenterer for sin reform f. eks. som følger:
"Vi ved, at et stilsiddende liv forringer børns evne til at lære.
Det viste det store forskningsprojekt, Opus, der skulle have vist vigtigheden af at spise morgenmad. Men den manglende mad fra morgenstunden havde kun en minimal positiv effekt på deres koncentration. Undersøgelsen viste derimod at børn, der motionerer mere end to timer om ugen, har nemmere ved at koncentrere sig end de børn, der ikke gør det. Eksperimentet viser også, at børn koncentrerer sig bedst, hvis de har cyklet gået eller løbet på rulleskøjter eller skateboard til skole."
Når skolelederne mener, at undersøgelser ikke skal bestemme hvordan vi laver skole i Danmark og KL mener, at lærerne kan forberede sig på skolen med en laptop og god stol. Hvordan vil regeringen så sikre, at dens intentioner bliver ført ud i livet, når de "udførende" ,om jeg så må sige, lader hånt om viden om undervisning og læring og mener forberedelse kun kræver en laptop og en stol?

Slip ungerne fri

Et kort øjeblik troede jeg, at Pernille VB var kommet til fornuft og havde indset det vanvittige i at påtvinge alle børn fra Gedser til Skagen en kilometerlang skoledag med dårligere forberedte lærere og pædagoger, der i bund og grund ikke interesserer sig en dyt for undervisning. Men nej. Alle børn i dette land skal undgælde for den fejlslagne bolig-, integrations- og arbejdsmarkedspolitik, der har ført til fremvæksten af nogle ghettoområder, hvor den negative sociale arv lammer børnene. Så nu skal alle børn i heldagsskole, hvad enten de piver eller synger. 'Sæt børnene fri' - Orwell kunne ikke have sagt det bedre.

Vanskabte børn i en vanskabt verden

Hvilket naturligvis skal læses: En vanskabt verden, skaber vanskabte børn.

Det vanskabte er naturligvis modsætningen til det velskabte, det naturlige. Der kun forbliver at opleves naturlig ved, at der er så mange vanskabte, at de oplever det vanskabte, som det naturlige. Hvorfor ingen ser det vanskabte.

Vi lever i dag i en såkaldt moderne verden. Der intet har med naturlighed at gøre. Men ingen ser det! Alle bekræfter hinanden i, at det de gør, er helt naturlig. Uden at forstå, mennesket ikke ville have overlevet til i dag, hvis de tidligste mennesker, havde haft den samme forståelse af naturligheden, som menneskene af i dag.

Vi vil af samme grund ikke overleve meget længere.

For vi sender jo hele tiden det vanskabte videre til næste generation. Børnene. Der jo ikke kan vide bedre, end at det vanskabte, jo så må være noget naturligt. Hvorfor de så tager det til sig. Som noget helt naturligt.

Mennesket i den moderne verden har mistet evnen til det naturlige. Hvorfor de med store forskningsprojekter prøver at opfinde løsninger på det vanskabte i tingene. Det falder ingen ind, at det hele er vanskabt. Hvorfor ingen af de store forskningsprojekter er målsat at finde naturligheden.

Derfor kan man læse folk skrive:

”Motion, leg, kreativitet og læring skal gå hånd i hånd. Fordi vores børn skal have en sjov, alsidig og udfordrende hverdag. Vi ved, at et stilsiddende liv forringer børns evne til at lære. Det viste det store forskningsprojekt, Opus, der skulle have vist vigtigheden af at spise morgenmad.”

Vi skriver snart år 2013!

Uden cirkus ingen folkeskole.

Da H.C. Hansen var statsminister havde Danmark de bedste seminarier og den bedste folkeskole i Europa med Gladsakse og Esbjerg som pionerer; det får vi atter i EU, når en klasselærer får et stedtillæg for at bo i skoledistriktet og har sit eget lokale med elever som gæster.

I en moderne folkeskole vælger lærerrådet en skolebibliotekar og forældreforening en skoleleder i et åremål som praktiklærere for unge lærere, viceskoleleder er fysioterapeut og idrætslærer, pedel er sognebetjent, gårdvagt og færdselslærer med velholdte cykler, cykelstativer og en cykeltræningsbane på skolens parkeringsplads.

En skolegård har tavler, byggelegeplads, boldbaner og friluftscene med cirkus og gårdvagt som tryllekunstner; en skolegård er et legecenter om sommeren og en skøjtebane om vinteren, se Torvet i Esbjerg.

Slip ungerne fri - tving dem i heldagsskole.

Du bruger overskriften "Slip ungerne fri", men essensen af folkeskolereformen er at inddrage børnenes fritid og tvinge dem i heldagsskole, fordi staten tilsyneladende ved bedre end børnene selv og deres forældre, hvordan en god dag skal tilrettelægges. Hvis det er din - og SF's - opfattelse af, hvad frihed er, så vil jeg ærligt talt hellere være fri.

Enig, Jens

.

Om hobbyskolen.

Et stift har en Idræts- og Gymnastikhøjskole, elitegymnaster og spillere på byens førstehold er hjælpetrænere og støttelærere i folkeskolens idrætstimer og foreninger får nye medlemmer; her til lands har en hobbyforening en hobbybutik i gågåden som hobbyskole med egen lærestol og foreningsbibliotek.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden