Togfond skal sikre hurtigere rejsetider og bane til Billund

I udkastet ser Dansk Folkeparti samtidig ud til at få den milliardbuffer, som partiet har stået stejlt på undervejs i forhandlingerne om fordelingen af milliarderne i Togfonden.

Thomas Søgaard Rohde, Berlingske Nyhedsbureau Thomas Søgaard Rohde, Berlingske Nyhedsbureau
Foto: Henning Bagger

Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten mødes mandag aften for at forsøge at lukke aftalen om Togfonden, der skal løfte den kollektive transport herhjemme gennem omfattende milliardinvesteringer.

Ifølge både Enhedslisten og Dansk Folkeparti er der fortsat ubesvarede spørgsmål, som skal afklares i løbet af dagen og til forhandlinger mandag aften, men parterne forventer, at man kan lande en aftale, når de sætter sig sammen hos transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Berlingske Nyhedsbureau er i besiddelse af det seneste udkast til en aftaletekst, og den viser, at man efter alt at dømme sikrer gennemførelsen af den såkaldte timemodel, der skal sikre hurtigere rejsetider mellem landets største byer.

Læs mere: Enhedslisten har fortsat krav til Togfondens milliarder

»Med nærværende aftale udmøntes størstedelen af midlerne i Togfonden DK til massive investeringer i nye skinner og hurtigere forbindelser, som kan realisere timeplanen, en ny forbindelse til Billund, kortere rejsetider på de fleste regionalstrækninger, en opgradering af mulighederne for transport af jernbanegods samt elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet,« hedder det i det seneste udkast til en aftale, hvor timemodellen altså er sikret.

»Med aftalen realiseres visionen om en moderne jernbane, hvor togturen kun tager en time mellem Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København,« står der i udkastet.

Læs mere: Sådan fordeles Togfondens milliarder

Det er vigtigt at understrege, at der fortsat kan ske ændringer i den endelige aftale, men både Enhedslisten og Dansk Folkeparti har mandag sagt, at man er enige om de store linjer i aftalen.

I udkastet fremgår det, at Dansk Folkeparti efter alt at dømme får den milliardbuffer, som skal sikre, at man ikke binder alle de 28,5 milliarder kroner, som Togfonden indeholder.

»Af de i Togfonden DK afsatte midler på 28,5 milliarder kroner disponeres 23,0 milliarder kroner endeligt ved denne aftale. De resterende midler på 5,5 milliarder kroner vil parterne træffe endelig beslutning om disponeringen af i 2024, idet der af beløbet er reserveret 3,3 milliarder kroner til anlæg af en ny bane Hovedgård-Aarhus. Endvidere vil parterne tage stilling til anvendelsen af det resterende beløb til en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg,« hedder det i udkastet.

Her fremgår det også, at der efter alt at dømme kommer en forbindelse til Billund, hvilket også har været en stor del af forhandlingerne:

Parterne er »enige om, at der afsættes 16 millioner kroner til en VVM-undersøgelse (Vurdering af virkning på miljøet, red.) af en ny baneforbindelse til Billund via Jelling, og at der afsættes 734 millioner kroner til projektet. Banen forventes at være klar til ibrugtagning senest i 2020. Banen får stationer ved Billund Lufthavn og nær Legoland.

Desuden fremgår det af udkastet, at der bliver afsat et større milliardbeløb til en ny bro over Vejle Fjord.

Den samlede togfond indeholder 28,5 milliarder kroner, som bliver fundet ved en ændret beskatning af olieselskaberne i Nordsøen.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden