Trafikråd giver grønt lys til hurtigbusser

Busserne skal have lov til at køre hurtigere på motorvejene, mener regeringen. Venstre og DF mener, forslaget også bør omfatte visse campingvogne og trailere.

Søren Ploug Lilmoes, Berlingske Nyhedsbureau
Regeringens forslag om at hæve hastighedsgrænsen for busser, som opfylder særlige betingelser i forhold til sikkerhed og indretning, på motorvejene får ikke Rådet for Sikker Trafik til at trække håndbremsen. Foto: Dennis Lehmann

Regeringens forslag om at hæve hastighedsgrænsen for busser, som opfylder særlige betingelser i forhold til sikkerhed og indretning, på motorvejene får ikke Rådet for Sikker Trafik til at trække håndbremsen.

- Som udgangspunkt bliver vi altid betænkelige, når man vil ændre hastigheden i opadgående retning, fordi vi kender den helt klare sammenhæng mellem hastighed og ulykker. Omvendt skal man også kigge nuanceret på det konkrete forslag og passe på, at man ikke gør det til et kæmpe problem, siger dokumentationschef Jesper Sølund og uddyber:

- Når man taler om busser, så er det suverænt det mest sikre transportmiddel på de danske veje. Meget forenklet er det ti gange så sikkert at køre en kilometer i en bus i forhold til en personbil, siger Jesper Sølund.

Læs mere: Busser skal kunne køre 100 km/t på motorveje

Reelt kører busserne allerede hurtigt

Han mener ikke, det får store konsekvenser at lade buschaufførerne træde mere på speederen.

- Der er god grund til at formode, at mange af busserne allerede i dag kører mellem 95 og 100 kilometer i timen, så reelt får ændringen nok ikke nogen væsentlig betydning, siger han.

Forslaget rummer forskellige fordele, lyder det fra regeringen:

- Jeg er glad for, at vi med det lovforslag, der nu er sendt i høring, kan imødekomme et ønske fra branchen om at hæve hastighedsgrænsen for busser på motorvej til 100 km/t, sådan som tilfældet også er i de fleste andre EU-lande. Jeg lægger stor vægt på, at indførelse af regler om Tempo 100-busser vil kunne være med til at forbedre buspassagerers mobilitet og styrke busselskabers konkurrenceevne i forhold til andre transportformer, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Justitsminister Morten Bødskov (S) understreger, at det de senere år er blevet mere sikkert at færdes på de danske veje - ligesom busserne er blevet mere moderne og langt bedre udstyret.

- Derfor finder vi det helt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen til 100 km/t for Tempo 100-busser, siger han.

V og DF er klar til opbakning

Mens den borgerlige opposition bifalder forslaget, afviser Enhedslisten at lægge stemmer til:

- Nu skal vi diskutere forslaget, men min indstilling er, at vi vender os imod det, siger transportordfører Henning Hyllested (Ø).

- Vi synes hverken, at busser, lastbiler eller personbiler skal have lov til at køre stærkere. Jo mere man sætter farten op, desto større fare er der for, at vi får ulykker, tilskadekomne og i sidste ende døde.

DF kalder forslaget glimrende.

- Det har vi været varme fortalere for i mange år, siger trafikordfører Kim Christiansen (DF). Tilsvarende toner lyder fra Venstre:

- Det er ingen hemmelighed, at Venstre i de seneste par år har kæmpet hårdt for, at vi også i Danmark får det såkaldte Tempo 100-koncept. Vi er overbeviste om, at det giver et bedre flow i trafikken til gavn for trafiksikkerheden, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Både V og DF mener, at Danmark skal gå skridtet videre ved også at lade trailere og campingvogne, der opfylder særlige betingelser, køre stærkere på motorvejen. Venstre barsler i den forbindelse med et beslutningsforslag.

Læs mere: Venstre siger ja til regeringens hurtigbusser