Transportminister afviser rabat på store broer

Danmark skylder for mange penge væk til at kunne give rabat til de bilister, der kører over Storebælt og Øresund.

Michael Ørtz Christiansen, Berlingske Nyhedsbureau, og Mads Nyborg Anneberg, Berlingske Business Michael Ørtz Christiansen, Berlingske Nyhedsbureau, og Mads Nyborg Anneberg, Berlingske Business
Told og Skat-razzia på Øresundsbroen. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Der bliver ingen rabat til bilister, der skal over Øresunds- eller Storebæltsbroen, i denne omgang.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vil ikke følge Produktivitetskommissionens anbefaling, der går på at sætte prisen ned for bilister på de to broer. Og der kommer formentlig til at gå mange år, før en brorabat kommer på tale.

»I forhold til broerne skylder vi stadig så meget, at jeg ikke kan se, at vi kan sætte priserne ned foreløbig. Når vi har afdraget gælden på Storebæltsbroen i 2029, så kan vi diskutere, hvad vi gør. Men det er simpelthen ikke ansvarligt, når vi skylder så mange penge væk,« siger Pia Olsen Dyhr til Berlingske Business.

Læs mere: Københavner- borgmester giver roadpricing grønt lys

Produktivitetskommissionen vurderer, at staten siden 2002 har tabt 21 milliarder kroner på infrastrukturprojekter, som ikke har været gennemtænkt, og kom onsdag med en række anbefalinger til kommende investeringer, så de giver bedre mening rent samfundsøkonomisk. Kommissionen anbefaler blandt andet, at der skal indføres betaling på andre store broer og tunneller i myldretiden, for eksempel på Limfjordstunnelsen og Lillebæltsbroen. Men det afviser transportministeren.

»Jeg synes ikke, vi skal indføre betaling på noget, vi har opfattet som samfundsinvesteringer, og som vi alle har bidraget til,« siger Pia Olsen Dyhr.

Læs mere: Socialdemokrater klar til roadpricing - men ikke endnu

Læs mere: Det anbefaler Produktivitetskommissionen

»Det er en måde at få Danmark til at hænge sammen på. Jeg tror, at de mennesker, som pendler frem og tilbage og skal over broen, i forvejen synes, de har en del omkostninger. Vi har et ønske om, at Danmark skal hænge bedre sammen, og så tror jeg ikke, vi skal påføre dem yderligere omkostninger,« fortsætter ministeren.

Kommissionen anbefaler også forsøg med roadpricing, hvilket Pia Olsen Dyhr også er klar til, bare ikke endnu.

»Roadpricing er en god ide og noget, vi kommer til at arbejde med på sigt. Ikke mindst når teknologien er på plads. Vi afventer blandt andet resultaterne af igangværende forsøg i andre europæiske lande,« siger ministeren.