Venstre: Kommission fokuserer for ensidigt på økonomi

Produktivitetskommissionen glemmer ifølge Venstre at se på sammenhængskraften i de danske yderområder i de nye anbefalinger på infrastrukturområdet.

Michael Ørtz Christiansen Thomas Søgaard Rohde, Berlingske Nyhedsbureau

Det skal ikke kun være et spørgsmål om penge og trængsel, når der skal rulles nye infrastruktur-projekter ud i det danske landskab.

Sådan lyder meldingen fra Venstre, efter Produktivitetskommissionen onsdag er kommet med en række anbefalinger. De går blandt andet på, at der skal fokuseres hårdt på at mindske trængslen ved de store byer, og at projekterne skal prioriteres hårdt efter, hvilke der er bedst for samfundsøkonomien. Det er Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), generelt enig i, men der er andre hensyn at tage.

»Det kan være hensyn til et Danmark i balance, og det kan være hensyn til regional jobskabelse. Og her spiller infrastrukturen jo også en afgørende rolle, så vi får et land, der hænger sammen, og ikke kun en massiv udvikling i fire til fem byområder, mens resten af landet kan sejle sin egen sø,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han bruger motorvejen til Holstebro som eksempel på et gavnligt og nødvendigt projekt, som formentlig ikke var blevet til noget, hvis samfundsøkonomien havde været det vigtigste parameter.

»Den er med til at sikre et land i bedre balance og fornyet vækst og udvikling i hele Vestjylland, selv om andre projekter er mere rentable,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han ser en række gode elementer i Produktivitetskommissionens anbefalinger, men undrer sig over den del, som går på, at der skal indføres betaling for at passere en række broer, blandt andet over Limfjorden.

»Det er jo det samme som at lave en betalingsmur, hvor det bliver dyrere for folk at køre hen og passe deres arbejde. Så det er ikke en vej, vi forfølger fra Venstres side,« siger trafikordføreren.