Venstre siger ja til regeringens hurtigbusser

Mens Enhedslisten siger nej til at lade busser køre 100 km/t på motorvejen.

Søren Ploug Lilmoes, Berlingske Nyhedsbureau
Regeringen anbefaler, at busser, som opfylder en række særlige betingelser til sikkerhed og indretning, skal have lov til at køre hurtigere på motorvejen. Foto: Henning Bagger

Enhedslisten vil efter alt at dømme ikke lægge stemme til regeringens forslag om at hæve hastighedsgrænsen for busser fra 80 til 100 kilometer i timen på motorvejene.

- Nu skal vi diskutere forslaget, men min indstilling er, at vi vender os imod det, siger transportordfører Henning Hyllested (Ø) til Berlingske Nyhedsbureau.

Regeringen anbefaler, at busser, som opfylder en række særlige betingelser til sikkerhed og indretning, skal have lov til at køre stærkere. Der er tale om de såkaldte Tempo 100-busser. Regeringen har nu sendt et lovudkast i høring.

- Vi synes hverken, at busser, lastbiler eller personbiler skal have lov til at køre stærkere. Jo mere man sætter farten op, desto større fare er der for, at vi får ulykker, tilskadekomne og i sidste ende døde, siger Henning Hyllested.

Læs mere: Busser skal kunne køre 100 km/t på motorveje

Selv om regeringens parlamentariske grundlag siger nej, er der flertal for forslaget, da Venstre er klar til at bakke op.

- Vi hilser forslaget særdeles velkomment, og bakker det varmt op. Det er ingen hemmelighed, at Venstre i de seneste par år har kæmpet hårdt for, at vi også i Danmark får det såkaldte Tempo 100-koncept. Vi er overbeviste om, at det giver et bedre flow i trafikken til gavn for trafiksikkerheden. Når det kan fungere i andre lande, kan det selvfølgelig også i Danmark, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Berlingske Nyhedsbureau.

Venstre mener, at Danmark skal gå skridtet videre ved også at lade trailere og campingvogne, der opfylder særlige betingelser, køre stærkere på motorvejen. Partiet fremsætter i løbet af få uger et beslutningsforslag med overskriften »Fart med fornuft«.

- I det indgår, at vi ønsker samme koncept for campingvogne og trailere, fordi det vil give et bedre flow i trafikken, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Deltag i debatten: Ja eller nej til 100 km-busser?

Kommentarer

"de seneste par år har kæmpet hårdt"? - forhåbentlig nu!

Ja, Venstre har vist kæmpet meget hårdt, når man så som regeringsparti ikke har nået frem til resultater! Det er jo også derfor, man "kun" bruger "få uger" for at komme med beslutningsforslag - man har dem jo ikke engang ved hånden!

Ok, men sørg så også for, at man må parkere i op til 5 meter fra vejkrydset (i stedet for 10 m som i dag), som i andre lande -- dét ville skabe tusindvis af parkeringspladser og skabe en bedre "flow" i byerne. Det er nemlig her, de største problemer ligger.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at deltage i debatten.

Tophistorier Gå til forsiden